Provoserende godt kriminaldrama

Johanne Svendsen Rognlien

Kategori: Anmeldelse, Serier

Se flere artikler

Det er det amerikanske rettssystemet som nok en gang skal under lupen i HBOs miniserie, The Night Of. Med klare paralleller til Netflix-serien Making a Murderer og podcasten Serial får vi servert råskapen og urettferdigheten når en ung mann er seg på feil sted til feil tid.

The Night Of er en adapsjon av den britiske serien Criminal Justice (laget av Peter Moffat) som ble sendt i 2008, og der den britiske skuespilleren Ben Whishaw hadde hovedrollen.

Seriens styrke er først og fremst den sterke historien og svært gode skuespillere, men har også en estetikk som flere steder utfordrer tilskueren og løfter HBOs miniserie ytterligere.

Vi trenger ikke å bevege oss langt ut i pilotepisoden (som allerede har vært tilgjengelig på HBO Nordic siden 24 juni) før vi forstår hva rammefortellingen kommer til å bli. Muslimske Nasir Khan (Ahmed) er en pliktoppfyllende student som jobber som hjelpelærer på fritiden og som ellers tilbringer mye tid hjemme med familien. Så blir han invitert på fest, og før han vet ordet av det står han ved siden av en blodig seng der kvinnen han nettopp har hatt sex med er stukket i hjel på bestialsk vis.

Foto: HBO Nordic

Foto: HBO Nordic

Nasir husker ingenting, men er overbevisst om at han ikke har begått den grusomme handlingen. Det er også vi som tilskuere sikker på. I hvert fall nesten.

Som ung muslimsk mann der alle spor peker mot Nasir havner han bak lås og slå, og føres inn i ett virvar av byråkrati hvor han allerede er forhåndsdømt. Tilfeldigheten vil ha det til at han fanges opp av Jack Stone (Turturro), en halvsliten advokat som blant annet sliter med kraftig eksem og blir det halvkomiske elementet i en ellers beksvart serie.

Deretter er det i hovedsak fire parallelle historier vi følger. Stones kamp mot den amerikanske rettsstaten, den pågående etterforskningen av mordet, Nasirs foreldre som sliter økonomisk og psykisk som følge av anklagene mot sønnen og Nasir selv som forsøker å tilpasse seg livet innenfor murene, og overraskende lett klarer denne overgangen.

The Night Of er skrevet av Richard Price og Steven Zaillian, førstnevnte har tidligere skrevet for The Wire – og det merkes. Ved å vektlegge flere historier på en gang viser Price og Zailian hvilke enorme ringvirkninger et drap har, ikke bare for den som er anklaget men for alle de som kjenner vedkommende eller arbeider med saken. Det gjør serien kompleks, en historie som tar tilskueren langt under den overflaten vi ofte ser i oppskriftsmessig krim på TV.

Foto: HBO Nordic

Foto: HBO Nordic

Noe av det mest slående og spennende ved serien er skildringen av Nasir. Hans tilpasningsdyktighet i fengselet og vennskapet med Freddy (spilt av Michael K. Williams som mange kjenner best som Omar Little fra The Wire) er skremmende bra. Forvandlingen i karakteren forteller oss hvor mye et menneske kan forandre seg for å klare å overleve, og gjør Nasir til en mye mer komplisert karakter enn det man skulle tror ved første øyekast. At Riz Ahmed klarer å få frem denne tvetydigheten i Nasir gjør han til seriens beste skuespiller.

Også flere andre skuespillere i serien gjør gode tolkninger selv om de havner noe i skyggen av Ahmed. En av de karakterene som har, kanskje overraskende, minst utvikling er advokaten Stone. Karakteren har et såpass repetitivt handlingsmønster at det blir noe forutsigbart og etterhvert litt irriterende. Turturro spiller godt, men jeg synes karakteren med fordel kunne vært mye bedre skrevet.

Dualismen i foreldrene til Nasir som nekter å tro at sønnen er en morder, men som samtidig begynner å tvile er troverdig spilt og nødvendig for å gjøre serien så bra som den har blitt.

Arbeidet mellom politiet og påtalemyndighetene er et interessant perspektiv i serien fordi det nok en gang bekrefter hvor mye politisk press som ofte legges på etterforskninger. Det er skremmende å se hvordan Nasir, den perfekte mistenkte, utelukker andre potensielle mordere, tross flere løse tråder.

Foto: HBO Nordic

Foto: HBO Nordic

Detektiven Dennis Box (Bill Camp) fungerer som en karakter med en fot i hver leir. På den ene siden er han skråsikker på at Nasir har begått det forferdelige mordet, men likevel er det noe i ansiktet til politimannen som avslører medmenneskelighet og misnøye med sakens gang.

Rasismen mot muslimer som oppsto etter terroren i 2001 er ikke noe nytt tema i serier og film, men måten det fremstilles og problematiseres i The Night Of løfter serien ytterligere.

Filmingen imponerer meg flere steder i at den finner kule og annerledes løsninger å skildre handlingen på. Jeg husker spesielt godt en scene fra en av de første episodene der kameraet hviler på en sølepytt og handlingen skildres kun i speilbildet til vanndammen. Dermed må vi som TV-tittere anstrenge oss en liten smule ekstra for å få med oss alle detaljene, og gjør serien ikke bare handlingsmessig verdt å få med seg, men også kinematografisk givende.

Foto: HBO Nordic

Foto: HBO Nordic

Jeg kan love deg følelsen av oppgitthet og sorg på vegne av enkeltindividet som knuses under skosålen til Lady Justice, og en ørliten takknemlighet over å bo i en (i hvert fall noe) bedre rettsstat enn den helt klart feilslåtte amerikanske.

At HBO har gitt presse innsyn på sju av åtte episoder er for undertegnende et irritasjonsmoment da jeg klør i fingrene etter å vite hvordan det hele ender. Når man sitter igjen med en sånn følelse, i hvert fall når man er en person som ser perverst mye krim, er det jo ikke annet enn å anbefale serien på det sterkeste.

Anmeldelsen er basert på syv episoder

 


Kommentarer


FLERE NYHETER

Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost