Et tilfredsstillende spark i magen.

4. desember 2017

Kategori: Anmeldelse

Se flere artikler

Helt siden hun var en liten jente har Sook-hee blitt oppdratt til å være en farlig leiemorder. Vi kastes umiddelbart inn i hennes verden, i en vanvittig crazy åpningssekvens i stil med Hardcore Henry i førstepersonsperspektiv.

 

Her slår, sparker og skyter hun seg gjennom en rekke andre tilsynelatende farlige mennesker, der hun selv reiser seg mot slutten og vinner galskapen. Litt masete vil det nok være for mange, mens for de som tåler en hektisk kameraføring, blir dette raskt et av årets actionhøydepunkter.

 

Etterhvert får vi hvile øynene på den beintøffe drapsmaskinen av en protagonist. Hun har en interessant historie å følge, og det er ingen tvil om at man heier på henne. Der filmen roter seg litt bort for min del, er under de mange tvistene og tidvise hoppingen i tid, som kan gjøre det smått forvirret om du ikke følger veldig nøye med – og husker detaljer.

 

Regissør Byung-gil Jung har vært heldig med koreografen sin, og det er gledelig å se at inspirasjonen er tydelig hentet fra andre mestere innen brutal hevnfilm. Her slektes det på kongen selv, Park Chan-wook, men det finnes også elementer fra Tarantinos Kill Bill. Som nevnt heier vi hele veien på Sook-he, men det blir litt vanskeligere å bry seg like mye om andre sentrale karakterer. Selvom actionsekvensene og drapsmetodene er friske og godt gjennomført, hender det innimellom at rollefigurene som utfører dem blir litt anonyme. Henger man seg ikke for mye opp i det, er The Villainess et visuelt tilfredsstillende spark i magen – et spark som vil treffe sjangerelskerne rimelig godt, men som samtidig kanskje ikke er for alle.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost