Voksen serie om umodne mennesker.

8. februar 2016

Lavmælte Togetherness ble aldri en stor snakkis og en slik serie ”alle” så. Nå er skaperne tilbake med en sesong som er dobbelt så god som den første. Regissør- og manusduoen (og brødrene) Mark og Jay Duplass har åpenbart blitt en sterkere fortellerstemme sammen, og jeg spår suksess i deres fremtid på høyde med Coen-brødrene.

Det er selvforklarende at man må se første sesong før man begir seg ut på den andre. Men det tar du lett på en helg (eller kveld), serien består av åtte korte episoder per sesong, og slukes derfor dessverre på et blunk. Togetherness inviterer oss inn i livet til Brett (Mark Duplass) og Michelle (Melanie Lynskey), de er gift og har to barn. De forsøker med beste evne å holde gnisten i ekteskapet, og samtidig følge sine individuelle drømmer. Det blir liv i leier’n når både Michelles søster, Tina (Amanda Peet) og Bretts bestevenn, skuespilleren Alex (Steve Zissis) trenger å låne tak over hodet på ubestemt tid. Både Tina og Alex har både kjærlighetslivet og karrieren på ville veier, og begge tar veldig mye plass. De deler likevel en ubetinget kjærlighet for Michelle og Brett.

Mark Duplass

Kort recap av sesong 1: Vi forlot dem på noe ustabilt vis. Alex og Tina krangler så busta fyker, og er egentlig åpenbart forelsket i hverandre. Alex landet muligens drømmerollen og vil at Tina skal bli med han til New Orleans. Tina avslår, men at hun er ulykkelig over valget er synlig. Michelle har fått nok av Bretts virkelighetsflukt og usikkerhet. På jobbtur til Sacramento lar hun seg forføre av David, en kollega. I siste episode har Brett opplevd en form for selvrealisering og innsett hvor heldig han er i livet, og reiser til Sacramento for å hengi seg til Michelle. Men er hun ferdig med det de hadde sammen? Sesong slutt.

Togetherness er en voksen serie, om voksne problemer med voksen humor. En humor som er mørk, men også sår og treffende. Det handler ganske enkelt om livet, grenseløst vanskelige situasjoner og balansen mellom å være moden eller umoden. Våre fire hovedkarakterer sklir ut om hverandre, og beviser hvor ofte de voksne kan oppføre seg som barn. Togetherness skildrer også meget godt hvor vanskelig det kan være å bare være snille mot hverandre, og hvordan ens egne narsissistiske lille boble kan være destruktiv for de viktige personene rundt deg.

Melanie Lynskey

Andre sesong plukker opp spørsmålene vi sitter igjen med fra forrige slutt. Michelle må ta et oppgjør med seg selv og med Brett. En eller annen form for forsoning må skje mellom Tina og Alex også. Karakterutviklingene er spesielt i fokus i løpet av de åtte nye episodene. Michelle er full av skam og anger, men blir en tøffere dame da hun møter en utfordring på skoleprosjektet hun jobber med. Brett sliter med Michelles utroskap, men innhenter seg på sett og vis over tid. Alex har nå blitt en etablert skuespiller og sliter med å holde seg på jorda og ikke bli en sell out. Tina har regelrett aldri noe på stell, men føler mer enn noensinne at den biologiske klokken tikker.

Steve Zissis

Denne sesongen er til tross for sine få episoder innholdsrik og rørende. Hovedgrunnen til at serien er så vellykket er den fabelaktige rollelisten, og den påfølgende kjemien mellom de fire hovedrollene. Jeg bryr meg virkelig om problemene til alle sammen, og de klarer også å fremprovosere en tåre eller to hos meg. For ikke å snakke om at serien er kul. Dialogene er ikke påtatt, men faller naturlig hos skuespillerne – noe som kanskje er et av de viktigste kortene. Det ble også god stemning når låter som ”Black and Gold” av Sam Sparro og ”Blood Sugar Sex Magik” av Red Hot Chili Peppers pyntet på scenene. Sistnevntes sexy intro komplimenterer et herlig slow motion-scene av Brett og Alex når de går inn på en bar.

Amanda Peet

Togetherness er en herlig serie om å komme seg gjennom det som møter deg. Som tittelen henviser til – å holde sammen. Den er frigjort for konvensjonelle oppskrifter, og kjører sitt eget løp. Serien er elskverdig og har fått en ufortjent beskjeden mengde med oppmerksomhet. Det er på tide å oppleve Melanie Lynskey som noe annet enn Rose i Two and a Half Men, og assosiere Amanda Peet med noe annet enn fårete komedier. Vinterns heiteste serietips!