Velkjent og underholdende skrekk!

3. mai 2018

Selv om de siste årene har gitt oss originale tenåringsskrekkfilmer som It Follows, er det allikevel den mer generiske Skrik-avleggeren vi ser flest av. Det gjelder også Truth or Dare, som på flere måter kan minne om Wes Cravens populære skrekkfilmserie. Vi har riktignok ikke med en maskert seriemorder å gjøre, men både karakterer og historie slekter på skrekksuksessen fra 90-tallet. Særlig Lucy Hales Olivia minner om Sidney Prescott både i utseende og oppførsel. Hale er for øvrig et av filmens sterkeste kort, og hadde passende nok en bitteliten rolle i Skrik 4 for syv år siden.

Truth or Dare står stødig på de kjente skrekkfilmtropene som legger grunnlaget, noe som skaper en kjent om enn litt forutsigbar opplevelse. Vennegjengen består av figurer som er akkurat typete nok, uten at de sklir helt over i det parodiske. Den pliktoppfyllende godjenta, hennes drøye bestevenninne, drittsekken, og kjekkasen dukker alle opp, men de fleste har flere kvaliteter enn det disse overflatiske beskrivelsene indikerer. I tillegg er flere frampek flettet smart inn i manus, ofte med en vri som gjør at det kjennes tilfredsstillende heller enn kjedelig når de spilles ut.

Dessverre, eller burde jeg si selvsagt, er det en del elementer man må godta selv om de ikke henger helt på greip. Noen logiske brister må man nesten regne med i en historie der det overnaturlige spiller en sentral rolle, men stort sett fører de til et høyere spenningsnivå. Det gjør det enklere å gå med på premissene. Filmen når aldri helt de skumleste topper, men er allikevel en solid skrekkfilm. Historien fortelles effektivt fra det nervepirrende anslaget til en smart og tidsriktig avslutning, og filmen blir dermed svært underholdende.