Generelt godt gjennomført fallteknikk.

1. august 2017

Av Mads Halvorsen

Når ulveflokkens leder melder sin avgang, bestemmer ulven Grå for at han vil kjempe om å ta hans plass som flokkens overhode. Dessverre er det ikke alle som mener Grå er klar for oppgaven, og han får beskjed om å forandre seg. Etter et besøk hos den lokale spåkona, blir Grå forvandlet til en sau, og må prøve å finne en måte å bli en ulv igjen. Ulv i fåreklær er en tradisjonell og moraliserende historie om rett og galt, men kjennes verken original eller spennende.

Filmen er overbefolket av både sauer og ulver, og det legges opp til for mange historier og karakterer man skal engasjere seg i på kort tid. I tillegg er humoren veldig enkel, nesten slapstick-aktig, med mye falling og knusing. I en animasjonsfilm kan man gjøre hva som helst, og den stadige fallingen kjennes derfor som en billig måte å fremtvinge latteren. Dette er selvfølgelig en barnefilm, og det er først og fremst barn som vil sette pris på den. I stor grad skyldes dette den enkle humoren, og den fargerike animasjonsverdenen vi tas med inn i.

De norske skuespillerne som har gjort stemmene gjør alle en stødig jobb, selv om de trolig har hatt både morsommere og mer utfordrende roller tidligere. De bekler fine karakterer, og animasjonen er generelt godt gjennomført. Musikken i filmen er et noe overraskende høydepunkt, og bygger veldig godt oppunder de ulike stemningene. En musikalsk morsomhet er også filmens beste vits, selv om den trolig går over hodene på de minste.

Selv om Ulv i fåreklær er kompetent laget, er dessverre historien for forutsigbar og de gode vitsene uteblir. Den er allikevel fin underholdning for målgruppen.