Lett å kose seg med

Nicolai Berg Hansson

16. april 2017

Kategori: Anmeldelse

Se flere artikler

Zaid lever det danske overklasselivet. Han er suksessfull lege, har plettfri bil og leilighet, og kona er gravid. Når lillebroren Yasin kommer på døra og ber om en betydelig sum penger, avviser Zaid ham. Når broren blir funnet død, går Zaid gjennom en kort sørgetid, før han bestemmer seg for å ta blodig hevn. Men for å gjøre det, må han oppsøke Danmarks underverden, som han har forsøkt å flykte fra hele livet.

Fenar Ahmads film plukker opp stafettpinnen fra Refns Pusher, og maler København som et brutalt, voldelig og ikke særlig sjarmerende sted. Filmen er helt klart inspirert av Hollywood, men på den gode måten. Regien er stilsikker, noe som etableres allerede i åpningsscenen, med et massivt, imponerende one-take. Her skjønner man fort at vi befinner oss langt unna Susanne Bier-land.

Ahmad balanserer fint mellom lekker action og brutal realisme. Kamera smyger seg gjennom det københavnske nattelivet, som males som et neon-pulserende helvete, mens soundtracket disker opp med JohnCarpenter-aktig 80-tallssynth. Det er tydelig at Ahmad har vokst opp med actionfilm fra 80- og 90-tallet, og latt seg inspirere.

Filmen taper seg nok en smule mot tredje akt, og Zaids voldsomme fall fra gunst kan kanskje føles noe påtvunget til tider, men Underverden er likevel lett å kose seg med. Dansk action har kanskje aldri vært bedre, og da får man tåle en klisjé eller to.


Kommentarer


Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost