Film med trippel personlighet.

Einar Aarvig

11. februar 2018

Kategori: Anmeldelse

Se flere artikler

Ut av intet er en av disse filmene man bør vite minimalt om før man oppsøker den, og er således en ørliten utfordring å skrive om, i hvert fall for denne handlingsreferat-skye anmelder. Særlig siden den er skrudd sammen på et karakteristisk vis, den har en oppbygning som har fått mange anmeldere til rynke på sine velkultiverte neser. Peter Bradshaw i Guardian kalte den f.eks. lettkjøpt og sammenlignet den med «ukens tv-film».

For maks utbytte må sinnet være åpent, og genrefordommer må legges til side. Hvis noen sier at Ut av intet ikke klarer å bestemme seg for hva slags film den vil være, er det vanskelig å ikke gi dem rett.

Vit i hvert fall at alle lovord du har hørt om innsatsen til Diane Kruger i hovedrollen stemmer, hun en glimrende troverdig. Hun gir filmen en nesten umerkelig dose glamour. Historien blir betydelig mer hollywoodsk utover i sin gang, både i handling og fortellerstil, og hvis prisbelønte Akin med dette ønsker oppmerksomhet fra filmhovedstaden, er det en god søknad. Skulle gjerne sett ham lage californisk thrillerdrama med sosial samvittighet.

Ut av intet er i høyeste grad en politisk og menneskelig og medrivende film, der sorg og fortvilelse sakte gir plass til en ganske heftig spenningskurve. Troverdig absolutt hele veien? Ja, faktisk, ikke langt unna. Severdig i én time og førtiseks minutter? Definitivt.

 


Kommentarer


Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost