Fra halvdårlig stonerkomedie til interessant drama

17. august 2016

Kategori: Anmeldelse, Nye Filmer

At denne filmen er basert på ekte hendelser er absurd å tenke på. For hvordan er det egentlig mulig at to menn i 20-åra signerte en millionavtale med amerikanske myndigheter om å opptre som mellomledd i en enorm våpenavtale uten at noen sa ”stopp en hal, er dette en god idé?”?

Filmen følger to venner, David Packouz, som er uten retning i livet, og drittsekken Efraim Diveroli, med klare likhetstrekk til lystløgneren Peer Gynt (Har du vært på Gålå i sommer, Johanne? Red. anm). De to begynner som våpenhandlere i det små og etter hvert som de opparbeider seg godt omdømme får de leke med de store gutta. Reisen går fra USA til Jordan, inn i Irak og Albania. I takt med at pengene strømmer inn blir gutta mer og mer grådige, og skillelinjene mellom drive ærlig forretning og svindel blir meget uklare.

Det begynner som en litt halvdårlig stonerkomedie det kjennes ut som du har sett før, men utvikler seg etter hvert til å bli et ganske så interessant drama som synliggjør et viktig, og for meg hittil ukjent, økonomisk perspektiv på krigføring. For å rettferdiggjøre handlingene for seg selv og sine kjære er gutta klare på å si at det ikke er deres skyld i at det er krig, og at de kun tjener penger på noe som likevel er uunngåelig. Kan hende det, men måten de opptrer på er ytterst umoralsk og filmen viser akkurat hvor mye som skal til for å kjøpe et menneske. Dette er et perspektiv som heldigvis problematiseres, og ikke bare pakkes inn i humor, på en god måte både gjennom manus og takket være skuespillerprestasjonene. Dette gjør filmen verdt å få med seg tross en svak begynnelse.