Spark mot menneskeheten.

14. juli 2017

I den siste filmen i ape-trilogien med de kompliserte titlene, har Cæsar og flokken søkt tilflukt i noen bortgjemte fjellområder i California. Krigens erfaringer har gjort Cæsar til en mer moden, mer sliten ape, og han må snart føre flokken videre idet menneskene kommer på sporet av dem. Det legger opp til en spennende, og ikke minst visuelt storslått, reise som dekker flukt, oppgjør og hevn.

Selv om en del av filmens spilletid går med på å følge Woody Harrelsons voksende galskap og tap av menneskelighet, ligger hovedfokuset fortsatt på Cæsar. Hans reise og kamp, mentalt såvel som fysisk, er filmens kjerne, og her lykkes filmskaperne med å få oss til å både føle med og heie på apene framfor de destruktive menneskene. Referansene til Apokalypse nå er mange, men tankene går også til Broen over Kwai og Aguirre, Guds vrede. Nok av religiøs symbolisme er det også. Alle disse elementene gir filmen en kledelig, episk følelse.

Selv om historien i seg selv er spennende, er det først og fremst fremstillingen av Cæsar som hever filmen fra å være gjennomført action til å bli noe emosjonelt medrivende. Sjelden har data-animerte effekter vært en så viktig del av en films nedslagskraft, og Andy Serkis (som har spilt både Gollum og King Kong) gjør kanskje sitt beste «motion capture»-skuespill hittil. Faktisk gjør han en langt bedre prestasjon enn den mer overdrevne Harrelson som den Kurtz-aktige generalen.

Først og fremst er War for the Planet of the Apes særdeles underholdende, men den er også en skikkelig storslagen blockbuster som likevel har mye på hjertet, et bevis på at disse to ikke trenger å ekskludere hverandre. I dagens økologiske og politiske klima, oppleves filmen som et kraftig spark mot hele menneskeheten, og man sitter i kinomørket og får lyst til å rope Charlton Hestons berømte ord fra originalfilmen: «God damn you all to hell!».