Sviktet av manus.

8. september 2017

Et av mine første kinominner er Nancy Meyers Foreldrefellen (1998), der to stykk Lindsay Lohan fekter, danser og konspirerer. Selv om jeg stadig lar meg forbløffe litt over denne teknologien (det fins jo bare én Lindsay Lohan!), er det nå blitt gjort såpass mange ganger at det ikke lenger er like imponerende. Når Tommy Wirkola sjudobler Noomi Rapace, er selv ikke dét en verdensnyhet. Tatiana Maslany spilte utallige karakterer i TV-serien Orphan Black i flere sesonger, og gjør der en prestasjon for historiebøkene. Rapace når ikke helt opp dit, selv om hun leverer en godkjent innsats.

Det er først og fremst det tynne manuset som svikter Rapace. Karakterene blir for enkle, og historien er proppet med banale plot-hull. Dermed blir aldri filmen skikkelig god. Med litt mer bearbeiding tror jeg man kunne funnet en virkelig god thriller gjemt i disse manussidene, for både ideen, settingen og historien har interessante og komplekse komponenter. Dessverre virker det litt som om Wirkola & co har valgt første og beste løsning på alle utfordringer, eksempelvis er hår og kostyme for de syv søstrene veldig karikert og overdrevet for at vi skal kunne skille dem.

Til tross for en del krumspring både hva gjelder logisk og fornuft, er What Happened to Monday en underholdende film med en viss politisk brodd. Det er tilløp til gode poenger både når det gjelder kjærlighet, klima, og ikke minst personlig identitet og selvfølelse. Kaster man seg like hodestups inn i filmen som Wirkola og Rapace gjør i actionsekvensene blir man enkelt underholdt, men man bør passe seg for å gå historien for nøye etter i sømmene.