Thomas Østbyes neste prosjekt handler om handlingslammelse og fornekting, ignoranse og glede og sex og vold og klima og ekspresjonistiske utrykk og musikk og stillstand og bondegård. Men først skal Human og Ting vises på Cinemateket.

Einar Aarvig

24. januar 2017

Kategori: Intervju

Se flere artikler

Særegne, prisbelønte og ofte politiske verk som Drømme kan du gjøre senere (2005), Human (2009), Imagining Emanuel (2011) og Out of Norway (2014) gjør Thomas Østbye til en av Norges mest interessante kortfilmskapere. Det er kompromissløst, inderlig og veldig ulikt alt annet. Nå har han laget Ting, en slags oppfølger til den menneskeutforskende Human fra 2009. Her har regissøren gitt seg noen strenge regler, den

«… unngår alle enkle virkemidler (altså ingen fascinerende folk eller ting, ingen kunstig studiosetting, lyssetting, ingen pen komponering med stativ, kun rene håndholdte avfilminger(dog på 35mm) av ting som har fått en betydning.»

I forbindelse med at begge vises på Cinemateket onsdag 25. januar, måtte vi fyre av noen spørsmål. Vi begynte både enkelt og vanskelig:

Fortell litt om deg selv!

Haha, killerspørsmål. Jeg lager film, og litt installasjoner, gjerne med en dokumentarisk holdning i bunn. Med dokumentarisk mener jeg at jeg er interessert i å oppdage noe nytt eller noe mer intenst i verden. Og at dette skjer ved at jeg filmer den. Ønsker ikke kun å illustrere eller virkeliggjøre mine forhåndstenkte ideer.

Og litt om Human. Hvordan var det å lage den i sin tid? Og hva var det med tematikken som gjorde at du ville følge opp nå?

Human (2009)

Jeg har ofte jobba ut ifra begreper som er vanskelige å definere. Feks hva er “menneskelig” i Human, eller “Identitet” i Imagining Emanuel. I Human ville jeg sette dette abstrakte begrepet og klassifiseringer (som personlig pronomen) opp mot konkrete møter med mennesker. Jeg styrte fælt for å kontrollere og renskjære settingen med studio, lys etc, men målet var å finne og eksponere noe jeg ikke hadde kontroll over, dette uoversiktlige og magiske ved at et annet menneske eksisterer og er noe annet, og samtidig noe likt, som meg selv (på samme tid). Etterpå følte jeg det funka og at filmen skapte noen lignende opplevelser som de jeg selv har. Samtidig tenkte jeg det var litt naturlig og enkelt. Alle mennesker er interessante, og her var det jo fin lyssetting, studio, interessante mennesker etc som gjorde det lett for folk å oppleve. Jeg ville gjerne ha samme magiske opplevelse med andre ting i verden, og helst med ting jeg ikke syntes umiddelbart var fascinerende eller flotte. Jeg ville kjenne og skyve på grensa der jeg opplever at verden plutselig er død eller fremmed, se om jeg kunne ta til meg mer av den verdenen. Jeg lurte på om jeg kunne “connecte” med ett stykke asfalt på samme vis som med menneskene i Human? Også ville jeg slowe litt ned, ikke halse etter det som gir effekt og sammenheng og instant mening og betydning. Det får jeg nok av ellers i media og film.

Med Ting virker det som du har avlagt et kyskhetsløfte som får dogmereglene til å virke forsiktige. Hvorfor disse begrensningene? Og hva var mest utfordrende?

Ja det er nok sant, jeg var opptatt av å oppleve nærhet til verden, og ikke den delen av den som allerede er fascinerende. Det lar seg jo lett gjøre å skape fascinerende bilder av ting som ikke er så interessante til vanlig, men jeg ønsket heller ikke gå over i en sånn estetisk retning. Faren der er at folk føler for “bildet”, ikke for selve “tingen”. Jeg ville bare “recorde” på enkelt vis, og få det utenfor kamera til å komme igjennom til tilskueren, uten å forandre det for mye. Så jeg har noen holdninger rundt det å ikke ha grafiske eller fancy komposisjoner, ingen talende utvikling, ikke noen hard montage av lyd og bilde innhold etc. Det er mer en øvelse i å se og lytte. Hva kan vi føle nærhet til, eller i det minste ta oss tid til å føle på avstanden til?

Det var ganske vanskelig å lage vanlige bilder av ting, mye vanskeligere enn jeg trodde.

Ja, hva handler egentlig Ting om?

Ting

Den handler om å gi tilskueren en situasjon i kinosalen hvor de potensielt kan oppleve en annerledes nærhet til ting. (Kanskje nettopp fordi de egentlige tingene er fraværende i kinoen.) Tematisk handler den nok om forgjengelighet. Jeg føler at jeg lever i en tid hvor vi vet mer om forgjengeligheten ved mangfoldet på jorda enn noen sinne og hvor dette mangfoldet forringes med drastisk økende fart, samtidig som vi hauser videre i stadig nye produkter, opplevelser, informasjon etc slik at vi kan glemme eller slippe å føle på det utrolige i at noe faktisk “er”, og ikke er “noe utbyttbart”. I tillegg inneholder filmen øyeblikk, steder og relasjoner som er del av mitt liv de siste årene og som har en særegen mening for meg.

Hvem er disse filmene for?

Du må ha en times tid å sette av, og være hypp på en annerledes filmopplevelse. Human virket jo starten som en såkalt smal film, men den treffer de fleste som ser den, og har vært vist på alt fra kunstutstillinger til tv. Ting er vanskelig å si med, folk har veldig forskjellig opplevelse, det er jeg jo glad for, men det er skummelt også, jeg har ikke kontroll over publikum.

Og hva er neste prosjekt for deg nå?

Jeg tester ut noe fiksjonsting.. litt i strid med hva jeg har sagt om dokumentarisme over. Men jeg er nysgjerrig på fiksjon, og det er bra. Snart kommer noen tester ut.

Og så er jeg interessert i å deale med handlingslammelse og fornekting, ignoranse og glede og sex og vold og klima og ekspresjonistiske utrykk og musikk og stillstand og bondegård, dette med bondegård er kanskje det mest håndfaste jeg har akkurat nå. Fotograf Lukasz Zamaro og jeg forelska oss i en bondegård i Nord-Trøndelag, så der må det skje noe vi kan filme.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Image from the movie ""
Anmeldelse

Logan Lucky

5 timer siden
Vel, så passet visst ikke pensjonisttilværelsen helt for Steven Soderbergh allikevel. Logan Lucky er hans første film som regissør siden Behind the...
Image from the movie "Thelma"
Anmeldelse

Thelma

1 dag siden
Det er ikke mange norske regissører som har samme evne som Joachim Trier til å røske tak i nakkehårene dine allerede i anslaget. Far og datter er på...
Nyheter

Her er kveldens Amandavinnere

2 dager siden
Alle fotos: Le LD Nguyen (Filmmagasinet-Haugesund)         Kongens nei ble kveldens mestvinnende med 8 priser i...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost