Henrik Martin Dahlsbakken slipper sin første komedie: Rett vest.

Le LD Nguyen

4. januar 2018

Kategori: Intervju

Se flere artikler

Rett vest er filmskaper Henrik Martin Dahlsbakkens 4. spillefilm, og det er ganske unikt i norsk sammenheng med tanke på at mannen bare er 28 år gammel. Fra før av har han en rekke kortfilmer på samvittigheten, samt spillefilmene Å vende tilbake (2015), Sensommer (2016) og CAVE (2016). I løpet av inneværende og neste år kan man dessuten vente ytterligere tre spillefilmer fra Dahlsbakkens hånd: En affære, CAVE 2 og De fredløse.

Å ta seg pauser er tydeligvis et begrep Dahlsbakken ikke har noe forhold til. Han har manus og regi på alle sine filmer, og er sterkt involvert også på produksjon og casting. Og, ikke bare lager han en røys med filmer med tett mellomrom, han får dem opp på kino også.

 

SORGMUNTERT

http://media.filmweb.no/ikoner/tdf/TDF20170957/6.jpg

Komedien Rett vest handler om en vikarlærer som opplever å miste jobben samme dag som hans far får et psykisk sammenbrudd i kjølvannet av konas bortgang. Far og sønn bestemmer seg for å hedre mors minne ved å reise til øya Ona for å delta i norgesmesterskapet i quilting (lappeteknikk) på hennes vegne. Et sorgmuntert premiss, altså.

 

Etter dramaene Sensommer og Å vende tilbake og thrilleren Cave, er det nå duket for kinolansering av din første komedie – Rett Vest. Ligger det et sterkt behov hos deg å gå løs på nye genre?

Egentlig ikke, men jeg liker nok ikke å gjenta meg selv. Det starter alltid med historien, så forsøker jeg å finne et stiluttrykk og en tone som kler den historien best mulig. Når det kommer til Rett vest var jeg klar for å fortelle en historie som får folk til å gå smilende ut av kinosalen, forhåpentligvis med masse varme i hjertet. Det er ingenting som er så fint som å få folk til å le.

 

 

Fortell litt om prosessen fra idé til ferdig manus.

Det startet med en kostymeprøve vi hadde med Benjamin Helstad og Ingar Helge Gimle før CAVE, hvor de skulle spille far og sønn, men aldri har noen scener sammen. Jeg oppdaget den fine kjemien mellom dem, og fikk lyst å gjøre en hel spillefilm med Ingar og Benjamin som far og sønn. Etter en stund poppet ideen til Rett vest opp i hodet mitt, og jeg kastet meg rundt og skrev manuset, mens jeg castet filmen. Deretter gikk det fort fram til opptak.

 

 

Far og sønn deltar i norgesmesterskapet i quilting… hvordan kom du på dette? Jeg måtte google hva det er.

Jeg ønsket at målet for reisen skulle være litt skrudd og «offbeat», da målet i seg selv egentlig foregår på et rent mellommenneskelig plan. Quiltingen er bare en katalysator. En god venn av meg, som jobbet på filmen, hadde en mor som drev med quilting før hun måtte gi tapt for kreften altfor tidlig, og jeg ble nok delvis inspirert av det. Samtidig er det noe vakkert med å skildre noe urmenneskelig som håndarbeid.

 

 

 

«BARE FJAS BLIR ALDRI GØY I LENGDEN»

http://media.filmweb.no/ikoner/tdf/TDF20170957/5.jpg

Det er ingen hemmelighet at filmene dine har blitt laget på relativt beskjedne budsjetter, hvordan har det vært med Rett vest?

Rett vest har blitt produsert etter tilnærmet samme budsjettmal som mine tidligere filmer, men pengene er selvsagt blitt prioritert annerledes. Jeg har funnet en metode som gir anledning til å fortelle ambisiøse historier for et lavere budsjett enn normalt.

 

 

 

Du har fått med mange solide navn denne gangen, og noen av dem har begynner etter hvert å bli gjengangere i Dahlsbakken-filmer. Er du ekstraordinært flink til å få med folk på laget? Caster du selv? Fortell om castingen.

 

Jeg caster alltid selv, og jeg caster alltid tidlig i prosessen. På Rett vest castet jeg før jeg hadde noe manus, og fikk alle førstevalgene mine. På den måten visste jeg hvem jeg skrev for, i tillegg til at skuespillerne fikk mulighet til å være på å forme sine egne karakterer. Jeg har aldri hatt en dårlig samarbeidserfaring med en skuespiller, og trygghet og tillit er suksessoppskriften.

 

 

 

Rett vest behandler temaet sorg på en munter måte. Har du latt deg inspirer av andre filmer med tilsvarende tilnærming?

Ja, særlig flere av filmene til Alexander Payne, men også Hal Ashby og nyere amerikansk indiefilm.

 

 

Hva må en komedie inneholde av både tema, handling og fortellertekniske grep for at det skal funke for deg?

En komedie må først og fremst være treffende for å bli morsom. Med andre ord må jeg som filmskaper skape situasjoner som er gjenkjennelige. I tillegg trenger gode komedier også et alvor i bunn. Du må ha noe på hjertet. Bare fjas blir aldri gøy i lengden. Rytme og timing har også mye å si, både i skuespill, foto og klipp.

 

 


Kommentarer


FLERE NYHETER

Intervju

Tid for TIFF!

1 dag siden
Årets TIFF blir den 28. utgaven. Da TIFF startet i 1991 var det som en reaksjon mot mangelen av smalere kvalitetsfilm på de kommunale kinoene. Den gang...
Intervju

Hugh Showman

4 dager siden
Om du ikke kjenner til navnet P.T. Barnum, kjenner du i hvert fall til hans ettermæle. Mannen var en pioner innen showbiz, forente lavkultur med kunst og...
Anmeldelse

The Greatest Showman

4 dager siden
Anmeldt av Mads Kvalvaag Halvorsen Da ryktene om at Hugh Jackman skulle tre inn i manesjen som P. T.  Barnum begynte å surre for nesten ti år siden,...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost