Ut og stjæle hester

Ut og stjæle hester

Norge 2019
Regi: Hans Petter Moland
Med: Stellan Skarsgård, Jon Ranes, Tobias Santelmann, Danica Curcic, Bjørn Floberg
Genre: Drama
Premiere: 8. mars
4 stjerner

Det skorter ikke på ambisjon når man velger å filmatisere Per Pettersson bestselgende og prisvinnende roman «Ut og stjæle hester». Men så er ikke akkurat Hans Petter Moland uambisiøs i utgangspunktet. Nærmest samtidig med at Pettersson-filmatiseringen har premiere på filmfestivalen i Berlin, får de første øyne også se remaken av hans egen Kraftidioten (2014), denne en storslått Hollywood-produksjon med Liam Neeson og Laura Dern på rollelista. Det må ha vært travle par år for Moland! Men tilbake til Norge.

Ut og stjæle hester fortelles i ulike tidsperioder, som skilles tydelig fra hverandre i koloritt og temperatur. Filmens nåtid er kjølig både i stemning og uttrykk. Skandinavisk og blek, med askegrått og snøhvitt som de dominerende fargene. Fortiden er derimot både varm og fargerik, med rike grønntoner og gyllent lys. Kontrastene kjennes til tider sterkere enn nødvendig. Selv om det er effektivt for å skille trådene, skaper den dunkle stemningen en forventning om at veldig mørke er på vei. Historien er ikke lystig, men ei heller så deprimerende som man skulle tro.

Mange scener spiller nærmest uten dialog, men sier allikevel mye. Dette, kombinert med Stellan Skarsgårds voice-over, gir en veldig litterær følelse. Man blir bedt om å lese, enten blikk, gester eller hendelser. Heldigvis er de bærende rollene godt besatt. Skarsgård, Tobias Santelmann og unge Jon Ranes er ekspressive og karismatiske, og med unntak av en og annen falsk tone gjør også resten av skuespillerne en god jobb. At filmen ikke når helt opp, skyldes at den i andre halvdel mister litt av drivet og spenningen, at historien nærmest sildrer ut i elva heller enn skylle over deg.

Mads Kvalvaag Halvorsen

Trailer