Den norske filmvåren 2019

Tekst: Mads Kvalvaag Halvorsen Foto: Diverse PR

Med det nye året kommer også en ny sesong i den norske filmkalenderen. I praksis deles denne kalenderen i to årstider – vår og høst. Som vanlig byr våren på litt færre filmer enn høsten, uten av verken kvalitet eller variasjon lider under det. De neste månedene ser seks nye, norske filmer dagens lys. Tre av dem er spillefilmer, og tre dokumentarer.

Psychobitch

(Martin Lund, premiere 11. januar)

Filmvårens første film er allerede å se på kino. Martin Lunds Psychobitch hadde premiere i midten av januar, og er en ny grein på et relativt glissent, norsk ungdomsfilmtre. Lund har vært på en omfattende lanseringsturné i vårt langstrakte land, og mottagelsen blant ungdommer har ikke vært noe dårligere enn den fra anmeldere (Filmen er stort sett belønnet med 5’ere og 6’ere. Filmmagasinet gjorde en feil og anmeldte en uferdig versjon før jul, og gav filmen 4). Over 20.000 så Psychobitch i løpet av de tre første dagene, noe som er en meget sterk start.

I Psychobitch møter vi Marius, som er en skoleflink og pliktoppfyllende ungdom, i møte med den mer ekstreme Frida. Hun utfordrer Marius på mange områder, og leder ham vekk fra den opptråkkede stien han er vant til å følge. Filmen gir oss en ny vri på hvordan det er å være ungdom, gjennom et mer nøkternt og renskåret filmuttrykk enn man kanskje skulle forvente av en ungdomsfilm.

BORN 2 DRIVE

(Daniel Fahre, premiere 8. februar)

Unge Oliver Solberg har nok noen dråper motorolje i blodet sitt. Som sønn av tidligere rallysjåfør Pernilla Solberg og verdensmester i rally og rallycross Petter Solberg, var det vel ikke til å unngå at også junior endte opp bak rattet. Selv om han ikke er gammel nok til å ta bilsertifikat her i Norge, er han allerede blant verdens beste rallycrossjåfører.

I BORN 2 DRIVE følger regissør Daniel Fahre den unge våghalsen på veien mot å bli nordisk mester. Det handler mye om bil, men også om forholdet mellom far og sønn, noe som gjør filmen interessant også for dem som ikke er like bilgærne som Solberg-familien. I tillegg vitner klippene vi har fått se foreløpig om sekvenser som ser ut til å være hentet rett fra en hvilken som helst blockbuster. Kan årets råeste actionfilm være en dokumentar?

Amundsen

(Espen Sandberg, premiere 15. februar)

Vårens største film er av en type vi er blitt godt vant med her til lands. Amundsen er filmen om polfarer Roald Amundsen, nordmannen som ble den første i verden til å nå Sydpolen. Filmen tar for seg langt mer enn kun den mest kjente ekspedisjonen, og dekker store deler av Amundsens liv. På den måten er den mer karakterstudie enn ekspedisjonsfilm, og vil utvilsomt gi et dypere innblikk i en av norsk histories mest fascinerende skikkelser.

Polfareren selv spilles av Pål Sverre Hagen, mens blant andre Christian Rubeck, Mads Sjøgård Pettersen, Ida Ursin-Holm, Herbert Nordrum og amerikanske Katherine Waterston dukker opp i sentrale roller. Rubeck spiller Roalds storebror Leon, en person historien nærmest har hvisket ut. Selv beskriver Rubeck arbeidet med rollen som å brette ut et ikonisk bilde av Roald Amundsen og se at det har stått en annen mann ved siden av ham hele tiden. Leon var Roalds forretningsfører, men levde samtidig ut sine egne ekspedisjonsdrømmer gjennom lillebroren. Kanskje er det passende at filmen kun benytter et etternavn som tittel…

Kamel

(Karl Emil Rikardsen, premiere 15. februar)

Det fins vel knapt et barn som ikke på et eller annet tidspunkt har ønsket seg et dyr. Om det er hund, katt, hest, kanin eller skilpadde varierer selvfølgelig, men akkurat kamel er det vel få som ser for seg å ha. Vel, dette er historien om verdens nordligste kameler og den norske familien som eier dem. Familien bor på Sørøya i Finnmark, men må reise til en helt annen del av verden for å få hjelp med å trene de eksotiske dyrene – nemlig Mongolia.

Prosjektet ble påbegynt i 2014, da regissør Karl Emil Rikardsen ble tipset om de noe spesielle kjæredyrene familien hadde tatt til seg. Store deler av den «obligatoriske» konflikten i historien, er nettopp knyttet til begrepet kjæledyr. I Mongolia brukes kamelen som nyttedyr, og metodene for å trene dem er ikke helt forenelige med den norske familiens syn på hvordan kjæledyr bør behandles.

Ut og stjæle hester

(Hans Petter Moland, premiere 8. mars)

Å filmatisere en Per Petterson-roman er ikke for hvem som helst. Faktisk har det aldri blitt gjort før, selv om den brageprisvinnende forfatteren romandebuterte allerede i 1989. Når Ut og stjæle hester nå blir film, er det heller ingen hvem som helst som har satt det seg fore. I registolen sitter Hans Petter Moland, som akkurat har fullført en amerikansk remake av sin egen Kraftidioten. Han bryter sin egen filosofi om at gode bøker ikke skal filmatiseres, men vi i Filmmagasinet har god tro på at Moland kommer til å lykkes allikevel.

I hovedrollene finner vi kjente fjes som Tobias Santelmann, Pål Sverre Hagen, Anders Baasmo Christiansen, Bjørn Floberg og svenske Stellan Skarsgård, mens danske Rasmus Videbæk har fotografert. Moland forteller om ulike visuelle uttrykk for å skille mellom de ulike tidslinjene i historien. Sort/hvitt i nåtidens vinter, farger og sanselighet i fortidens erindringer. Vi gleder oss!

Jeg ser deg

(Maria Salazar, premiere 15. mars)

Vårens siste film er også en dokumentar, og den eneste av disse seks som har kvinnelig regissør. I Jeg ser deg møter vi Michael Winger, en mann med sterk intuisjon. Han vant TVNorge-serien «Jakten på den 6. sans» i 2011, og ble dermed kalt Norges mest klarsynte. Siden den gang har han brukt sine evner til å lete etter – og finne – savnede personer.

Regissør Salazar forteller at hun lar seg fascinere av Winger og hans intuisjon, og at hun med denne filmen vil belyse en verden vi ikke ser. Selv om Winger har lykkes i sine forsøk på å finne savnede personer, er det mange som er skeptiske. Er det egentlig mer mellom himmel og jord enn det vi tror? Sannsynligvis får vi ikke noe konkret svar i  denne filmen, men den lover i hvert fall et innblikk i Michael Wingers metoder.

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Stridsengelen