Stridsengelen

Feature

Tekst: Nicolai Berg Hansson Foto: PR/FOX Films

James Cameron har gitt oss noen av de mest ikoniske science fiction-blockbusterne gjennom tidene. Terminator 1 og 2, Aliens, Titanic og Avatar, for å nevne noen. Med Alita: Battle Angel har han imidlertid valgt å være produsent, og overlatt regien til Robert Rodriguez. Hovedrollen bekles av lille (159 cm høy), sterke og karismatiske Rosa Salazar.

Lenge så det ut til at Cameron selv skulle regissere Alita: Battle Angel. Han kjøpte rettighetene til den populære manga-serien allerede i 2000, men mens han ventet på at teknologien skulle bli god nok til å yte historien rettferdighet, satte han igang arbeidet med Avatar. Det tok flere år før han klarte å gi fra seg prosjektet til en annen regissør, men da han bestemte seg for å heller jobbe med Avatar 2 og 3, så han seg nødt til nettopp det. Valget falt på Robert Rodriguez.

BESTE FRA TO VERDENER?

Den amerikansk-mexicanske regissøren debuterte med lavbudsjettsfilmen El Mariachi i 1992 – en film som straks satte ham på kartet som den nye wonderboyen fra Mexico. Filmen åpnet Hollywood-døra for Rodriguez, hvor han lagde Desperado (1995) – en blanding mellom remake og oppfølger til El Mariachi. Deretter fulgte bl.a. vampyr-slasheren From Dusk till Dawn (1996), en haug med Spy Kids-filmer, Once Upon a Time in Mexico (2003), Sin City og oppfølgeren (2005, 2014), den tøysete barnefilmen The Adventures of Sharkboy and Lavagirl (2005), Planet Terror (2007), som akkompagnerte Quentin Tarantinos Death Proof i deres felles Grindhouse-prosjekt, og to Machete-filmer med Danny Trejo i tittelrollen. Litt av en CV! Det er også verdt å merke seg at han har regien på det noe absurde prosjektet 100 Years, som ble spilt inn i 2015 med John Malkovich i hovedrollen, men som ikke skal slippes før i 2115. Noe for enhver smak der altså. Alita: Battle Angel er uten tvil den største filmen hans hittil, i hvert fall budsjettmessig, og vil nok bære like mye preg av James Camerons hånd som hans egen. Kanskje det beste fra begge verdener?

VÅTDRAKT OG KRAN PÅ HODET

Her er mange av Cameron-kjennetegnene. Ambisiøs visualitet og banebrytende digitale teknikker. En unik, futuristisk verden, cyborgs og en sterk kvinnelig protagonist. I dette tilfellet dreier det seg om Alita, en cyborg som våkner opp uten minne i en post-apokalyptisk verden. En vitenskapsmann spilt av Christoph Waltz finner henne og setter henne sammen, og det viser seg at Alita har en fascinerende fortid og er en veldig viktig brikke i et større spill. I rollen finner vi Rosa Salazar (fra bl.a. Divergent, Maze Runner og Bird Box), som på Andy Serkis-vis har brukt motion capture for å fremstille karakteren.

– Motion capture er utrolig interessant. Du kan være i en scene med noen, f.eks. en kjærlighetsscene som jeg har med Keean Johnson, og alt bare smelter bort. Du hører folk si det, men du tenker «Okei, du går med en kran på hodet som veier 2,5 kg, hvordan kan du fokusere på noe annet?». Men det skjer bare. Du blir vant til det når du gjør slike scener og er skikkelig fokusert, sier skuespillerinnen.

Hun innrømmer at hun studerte all bakom-materiale hun kunne finne om Andy Serkis sitt arbeid i Ringenes Herre og Planet of the Apes-serien, samt Benedict Cumberbatch som Smaug. Betryggende nok er det faktisk det samme effekt-selskapet, WETA, som står for arbeidet i Alita: Battle Angel.

– Så motion capture-skuespill er ikke så annerledes fra vanlig skuespill?

– Det er akkurat det samme, bortsett fra at du må bli vant til å bruke våtdrakt og være dekket av prikker, scannes av forskjellige kameraer og vekten av å ha en kran på hodet. Så det er fysiske forskjeller, men skuespillmessig fant jeg ut at du må gjøre mye av det samme.

BLANKT ARK

– Fortell litt om karakteren din.

– Hun våkner opp som et blankt ark. Hun vet ikke hvor hun er, eller hva verden er. Men hun ser den ikke som et stygt, grusomt eller voldelig sted, hun bare tar det inn over seg, og er klar for å lære. Så for henne handler det om å finne sin plass i verden, men også hvordan hun kan være til nytte. Og etterhvert som ting blir klarere for henne, finner vi ut at hun er ganske ekstraordinær. Hun har kriger-ånd og kampkrefter.

Vanligvis når folk gjør motion capture, er det for å skape en karakter som ikke er av denne verden, f.eks. Gollum eller dragen Smaug. Derfor ser skuespillerne overhode ikke ut som karakteren de portretterer. Denne gang er det annerledes, ettersom Cameron og Rodriguez ville bruke teknikken til å skape noe så virkelighetsnært som mulig. De bruker både motion capture og Rosa Salazars ekte utseende for å bringe Alita til skjermen. Altså kommer karakteren til å føles og se ekte ut, og Salazar understreker at det ikke var noen vits i å spille rollen robotisk.

– I begynnelsen var jeg veldig stiv og mekanisk, som roboten i Ex Machina. Jeg brukte kunstige bevegelser, på en måte. Det falt naturlig inn. Men rett før audition falt det meg inn at hun er jo ingen robot, hun er en cyborg, som er satt sammen av en cyborg-kirurg. Hun burde ikke være stiv i bevegelsene. Faktisk beveger hun seg mer som en katt. Enda renere bevegelser enn et vanlig menneske, kroppen hennes er flytende.

Rett før audition falt det meg inn at hun er jo ingen robot, hun er en cyborg, som er satt sammen av en cyborg-kirurg.

FUTURISTISK PINOCCHIO

Blant de andre skuespillerne på rollelista, finner vi Jennifer Connelly, Mahershala Ali, Michelle Rodriguez og ikke minst Christoph Waltz. Han spiller på mange måter Alitas farsfigur, en futuristisk Geppetto til Alitas Pinocchio.

– Var det skremmende å jobbe med en som er så erfaren og anerkjent?

– Nei, men jeg var ekstremt spent, og forble det gjennom hele innspillingen. Han har en utrolig sterk tilstedeværelse. Du trekkes mot ham, og han ser deg alltid rett i øynene. Han sier akkurat hva han ønsker og hva han mener kan gjøre scenen bedre, og tar det veldig alvorlig. Samtidig er han skikkelig morsom. Det er en ære å jobbe med ham, jeg kan stryke noe av bucket-lista mi nå.

Når en film har vært planlagt i nesten 20 år, er det naturligvis bygget opp en del forventninger. Bare det at den faktisk slippes ut, har en deilig følelse av katarsis i seg selv, nesten uavhengig av om resultatet er godt eller ikke. Men når mannen bak prosjektet er James Cameron, perfeksjonisten som til og med fikk 3D-restaurering til å se bra ut på Titanic (i forbindelse med 100 års-markeringen av forliset i 2012), er det lov å glede seg.