Klar, Samara?

Feature

Tekst:  Nicolai Berg Hansson  Foto:  PR / Fox Films

Det spørs om noen er klar for det australske Samara Weaving utsettes for i horrorkomedien Ready or Not, når hun introduseres for svigerfamilien fra helvete.

Med mindre du har full oversikt over den australske såpeserien Home and Away, eller av en eller annen grunn hengte deg opp i John Hawkes’ birolle-kjæreste i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, er ikke Samara Weaving en person du har særlig med kjennskap til. Men det kan fort forandres, når hun dukker opp i det etterlengtede tredje kapittelet i Bill & Ted-serien neste år, og nå inntar kinosalene med Ready Or Not.

Filmen ser ut til å være en morbid versjon av 80-tallsklassikeren Clue. En dødelig selskapslek utspiller seg i et storslått herskapshus, et spill om liv og død som er familietradisjon for den velstående Le Dormas-familien. For Grace, i Weavings skikkelse, blir dette det første møtet med svigerfamilien, og hun må bestå prøven for å bli godtatt inn i familien og få gifte seg med forloveden Alex. Spillet det dreier seg om er gjemsel. Grace må ganske enkelt klare å gjemme seg fram til soloppgang, og familien som leter ruster seg opp med hagler, økser, armbrøst og det som verre er.

SKUMMELT OG MORSOMT

Filmen er regissert av duoen Matt Bettinelli-Olpin og Tyler Gillett, som tidligere kun har stått bak den langt mer seriøse grøsseren Devil’s Due (2014), og sekvenser i antologi-grøsserne V/H/S (2012) og Southbound (2015). Selv om det er horror-elementer også i Ready or Not, er filmen langt på vei en mer tøysete historie, og dette er regissørenes første steg inn i komediesjangerens ulendte terreng.

– Det er nok av skremmende øyeblikk, men den er også veldig morsom, sier Weaving.

– Den er flott psykologisk, fordi du blir aldri klok på hva noen av karakterene tenker. Og tematikken er interessant. For meg handler den om hvor godt kan du egentlig kjenne noen, og når du er under press, hvilke vanskelige valg tar du?

ANDIES COMEBACK

I rollen som eksentrisk svigermor finner vi Andie MacDowell, 90-tallsyndlingen fra filmer som Sex, Lies and Videotape (1989), Groundhog Day (1993), Short Cuts (1993) og Four Weddings and a Funeral (1994). Foruten å være L’Oreals evigunge ansikt utad i mer en 30 år, har det vært lite å se til henne i det siste, om man ser bort ifra en liten rolle i Magic Mike XXL noen drøye år tilbake.

– Hvordan var det å jobbe med henne?

– Hun er fantastisk. Karakteren hennes er ond, men på en delikat måte. Hun ser seg selv i Grace i begynnelsen av filmen, hvordan hun var da hun var yngre. Men når alvoret kommer, er det ingen tvil hos henne hva hun må gjøre. Hun mener ikke bare at Grace må dø, men at det er hun selv som må drepe henne. Det er en flott scene mellom henne og Mark O’Brien i filmen, hvor du får se at hun genuint elsker sin familie, men også hvor manipulativ hun er. Andie er hysterisk morsom, og så utrolig søt. Vi fant tonen umiddelbart.

KJENDIS-ONKEL

Om Samara Weaving ikke har all verdens med erfaring riktig ennå, har hun et ganske godt utgangspunkt for en fremgangsrik karriere. Hun kommer fra en kunstnerisk familie, og onkelen er ingen ringere enn Hugo Weaving, mest kjent som Agent Smith i The Matrix og Elrond i Ringenes herre. Samara hevder hun ofte har vært for ung for å se filmene hans, men skyter dermed inn at filmen hun har sett flest ganger er The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert. Her spiller onkelen mot Guy Pearce, som to drag-queens på reise gjennom den australske ødemarken sammen med en transkvinne, spilt av Terence Stamp. Typisk barnefilm, med andre ord.

– Han er en herlig, inspirerende onkel og en fantastisk skuespiller. Veldig hjelpsom. Men for meg er han bare onkel Hugs. Vi snakker ikke så mye om skuespill. Når man er med familie, har man viktigere ting å prate om enn arbeid.

AGATHA CHRISTIES FEBERDRØM

Som sagt foregår nesten all handlingen i Ready or Not i et stort gammelt herskapshus, med alt det måtte innebære av mørke korridorer og hemmelige rom. Det kan minne om Agatha Christie, om hun i en Charles Manson-aktig feberdrøm skrev en episode av Scooby-Doo.

– Var det skummelt å jobbe på en grøsserfilm i en stor mansion som dette?

– Innimellom var det ganske guffent, spesielt om natten når man hører knirking i gulvene og du tar deg selv i å lure på om det var et menneske eller et spøkelse. Man blir litt sånn når man jobber på en slik film.

– Hvilke grøssere og thrillere er dine personlige favoritter?

– Grøsserne jeg liker best er fra 80-tallet, som Freddy Krueger-filmene. Forloveden min elsker den sjangeren og tiden, han viste meg alle 80-tallsklassikerne. Jeg elsker filmer med rare monstre som åpenbart er dukker, som sikkert var veldig skumle for sin tid.
Carrie og It er for skumle for meg. Jeg liker grøsserkomedier, som Cabin in the Woods, hvor spenningen brytes opp av latter. Samme i dramasjangeren, jeg liker om man kan få litt pusterom med morsomme øyeblikk.

KALD INNSPILLING

Ready Or Not ble filmet på bare 26 dager, stort sett på location i og rundt herskapshuset i Toronto, som kunne by på flere utfordringer for den unge skuespilleren.

– Actionscenene innebar mye løping og slåssing, og jeg har på meg en brudekjole som er revnet opp, i 20 minusgrader. Klokken er 2 om morgenen og det snør. Men det var ikke den vanskeligste delen. Det var altfor mange ganger at både cast og crew begynte å le, når vi skulle filme skumle scener. Vi hadde latterkrampe gjennom hele innspillingen, det er noe som fort kan skje når man lager noe som egentlig skal være skummelt.

– Hvordan var det å jobbe med to regissører?

– Det var herlig fordi de har et veldig greit system. Tyler Gillett tar seg mer av den tekniske delen, mens Matt Bettinelli-Olpin fokuserer på skuespillerne. De jobbet godt sammen som et team, og det er synlig på skjermen. Filmen både ser helt nydelig ut og alle gjør fantastiske prestasjoner foran kamera.

Ready or Not har premiere 23. august.

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Jim Jarmusch