Trine Dyrholm

Tekst: Le LD Nguyen Foto: PR / Storytelling Media

Danske Trine Dyrholm er en av Skandinavias største skuespillere, og du har blant annet sett henne i Dogmefilmen Festen (1998) og Erik Poppes prisbelønte De usynlige (2008). Med årets Dronningen har hun prestert det hun kaller sin karrieres vanskeligste rolle.

FAKTA
Navn: Trine Dyrholm
Født: 15.04.1972 i Odense, Danmark
Medvirket i: Den skaldede frisør, De usynlige, En Soap, Forbrydelser, I Kina spiser de hunder, Festen, Casanova
Aktuell med: Dronningen


En lang og innholdsrik karriere hun har lagt bak seg, den godeste Trine Dyrholm. Ved siden av å være skuespiller, er hun også sanger og låtskriver. I hjemlandet var hun en barnestjerne under oppvekstårene. Allerede som 8-åring begynte hun å opptre sammen med Odense Byorkester. Den talentfulle ungjenta ble raskt lagt merke til i lokalmiljøet, og etter hvert involvert med Odense Teater hvor hun spilte i sommerspillene i friluftsmuseet Den Fynske Landsby. Da hun var 14 år kom hun i riksmedienes søkelys for alvor. Dyrholm deltok nemlig i Dansk Melodi Grand Prix sammen med bandet Trine & The Moonlighters, og låta «Danse i måneskin» ble en hit i hjemlandet, etterfulgt av en plate som inneholdt mange av hennes egne melodier og tekster. Tre år senere landet hun hovedrollen i Eddie Thomas Petersens film Springflod (1990).

SAMMENLIGNER SEXSCENER MED ACTIONSTUNTS

Siden har det blitt flere titalls titler fordelt på film, tv og teater. En haug med priser har hun også høstet. Alt dette har gjort henne til en av Danmarks største kulturprofiler. Men hun har faktisk ikke rukket å bli mer enn 47 år og har fremdeles mye foran seg. I Dronningen, som kommer på norsk kino i månedsskiftet august-september spiller hun det hun betegner som den mest krevende rollen hun har gjort. I filmen spiller Dyrholm en vellykket kvinne har stort hus, kjekk mann, flotte barn og en god jobb som barnevernsadvokat. Idyllen slår imidlertid sprekker når innleder et seksuelt forhold til sin tenåringsstesønn, som nettopp har flyttet inn hos familien. Filmmagasinet traff skuespilleren da hun var i Oslo i forbindelse med Oslo Pix i sommer.

– Jeg måtte tenke meg grundig om før jeg takket ja til rollen, avslører Trine Dyrholm.

– Det er en emosjonell utrolig krevende rolle i en utfordrende film om et tabubelagt tema. Selv om jeg har nok erfaring til å ha perspektiv på arbeidsprosjektene – det er jo tross alt «bare» en fiksjonsfilm – så er det mange moralske dilemmaer som jeg måtte tenke gjennom. Men det var egentlig ikke så vanskelig å takke ja. Dronningen berører vonde, men viktige ting i samfunnet vårt, og relasjonene mennesker imellom.

– Var det de eksplisitte sex-scenene noe som plaget deg?

– Ikke isolert sett, det var mer helheten og tematikken. Men jeg stolte på de kunstneriske vurderingene og integriteten til regissør May el-Toukhy, som også skrev manuset sammen med Maren Louise Käehne. Dette er to dyktige damer som jeg kjenner godt. Så lenge scenene er gjort av nødvendighet og har sin naturlige plass i filmens kunstneriske uttrykk, så aksepterer jeg det. Det rare er at det til syvende og sist ikke var sex-scenene som var de vanskeligste å spille inn. Slike scener er egentlig veldig tekniske, man blir instruert til punkt å prikke slik at alle bevegelser skal samstemme med kameraføringen. Det er litt på samme måten som å filme en actionscene med krevende stunts. Jeg og Gustav Lindh, som spiller den unge stesønnen, diskuterte disse scenene mye på forhånd og var trygge på hvordan vi kunne løse oppgaven.

– Men jeg kan forstå at disse få scenene – det er jo tross alt ikke så mange av dem – vil oppleves som grenseoverskridende og bli omdiskutert. For min del var det imidlertid vanskeligst å portrettere en så moralsk forkvaklet karakter og samtidig gi henne nok dybde og kompleksitet.

– Var det et viktig poeng for deg å ikke fremstille Anne, som du heter i filmen, med kun forakt?

– Ja, det vil jeg si. Jeg vil på ingen måte forsvare Annes handlinger. Hun er ødeleggende, egoistisk og kynisk, men samtidig er det alltid flere lag i et menneske. Min største oppgave som skuespiller, er å gjøre et menneske menneskelig.

Dronningen har premiere 30. august.

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Norsk filmhøst 2019