Rasmus A. Sivertsen

Feature

Tekst: Le LD Nguyen (Filmmagasinet/Oslo) Foto: PR / Qvisten Animation

Regnet i billettsalg er han nok en av Norges mest suksessfulle filmskapere det siste tiåret. Nå er Rasmus A. Sivertsen og produksjonsselskapet Qvisten Animation klar med familiefilmen Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant.

Qvisten Animation, som Sivertsen er deleier i, har for lengst etablert seg som det ledende studioet innen animasjonsfilm i Norge.  Gullrekka er lang og inneholder bl.a. Sivertsen-regisserte titler som Pelle Politibil, Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa, Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa, Månelyst i Flåklypa, Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin, samt Dyrene i Hakkebakkeskogen.

– Dere er jo etablert som forvalter av nasjonalskatter. Flåklypa, Hakkebakkeskogen, etc. Og etter Kaptein Sabeltann får vi Folk og røvere i Kardemomme by. Onde tunger vil kanskje hevde at dere tar trygge kommersielle valg fremfor å utvikle noe nytt?

– Jeg elsker å lage animasjonsfilm og fortelle historier for barn og familier, så det å få lov til å forvalte kjente og kjære univers og videreføre de gode historiene til nye generasjoner er et rent privileium. Vi har flere originale filmer i utvikling som vi håper vi kan få realisert i fremtiden, men det skal sies at det er veldig vanskelig å få finansiert ukjente og originalskrevne animasjonsfilmer. Vi har en veldig morsom, original film på lur nå, som jeg kan fortelle mer om ved neste korsvei!

KLASSISK HISTORIE

– Hva har vært essensielt for dere i arbeidet med en animasjonsfilmutgave av Kaptein Sabeltann?

Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er en av de klassiske Sabeltann-historiene, kjent fra både bøker og nattforestillinger. Det har vært viktig for oss å gjøre historien filmatisk og stor, slik at man virkelig føler at man er med ut på en eventyrlig reise. Vennskapet og båndet mellom barna Pinky, Sunniva og Marco har også vært veldig viktig, slik at den lille, nære historien ikke blir borte i det store eventyret. I tillegg har vi selvsagt jobbet med å gjøre det animert og gøy! Animasjon har en del muligheter som ikke vanlig film har. I filmen vår har Maga Kahn, filmens skurk, en hær av aper som flyr rundt på pelikaner og på skuta til Kaptein Sabeltann kommer det plutselig en gigantisk kanon opp av dekk.

– Har Terje Formoe hatt en rolle i denne produksjonen?

– For Terje Formoe er det viktig at Kaptein Sabeltann-universet er gjenkjennelig, han har kommentert på design og manus underveis. Samtidig har vi fått veldig stor frihet og tillit til å utvide fortellingen og gjøre den filmatisk. Vi har fått frie tøyler til å legge til animert galskap. Vi har for eksempel en scene i filmen der Kaptein Sabeltann har dårlig tid, så skuta hans, ”Den sorte dame”, kjører rett inn på land i full fart og parkerer på stranda. Dette ville Kaptein Sabeltann aldri egentlig gjort, men fordi det er animasjon så funker det.

– Du har delt regiansvar med Marit Moum Aune denne gagen. Fortell litt om samarbeidet.

– Det har vært kjempegøy! Marit er Norges fremste skuespillerinstruktør og en veldig god historieforteller. For å få maksimalt ut av skuespillerne så spilte vi inn hele filmen først som en vanlig film. Alle skuespillerne løp rundt i et filmstudio med skumgummisverd og mikrofoner tapet fast til hodet og spilte ut alle scenene. Vi både tok opp lyd og filmet seansen. Dette førte til veldig mye morsom improvisasjon som vi kunne overføre til animasjonen og en veldig ekte og troverdig dialog mellom karakterene. For meg har denne måten å jobbe på vært en åpenbaring.

– Hva betyr Kaptein Sabeltann for deg personlig?

– Da jeg vokste opp hadde vi ikke Kaptein Sabeltann, vi hadde bare Pompel og Pilt, men jeg har fått et sterkt forhold til Kaptein Sabeltann gjennom egne barn. Begge guttene mine har vært ihuga Sabeltannfans og vi har sett showet i Dyreparken mange ganger. Det er utrolig gøy å observere hvilken kraft Sabeltann-karakteren har på barna. Det er helt klart befriende for barna å få lov til å hente frem litt av det mørke i seg, det å få lov til å være mystisk og farlig.

– Hvordan ville du egnet deg som sjørøver?

– Jeg tror jeg hadde taklet det livet relativt dårlig. Jeg ville vært han som tidlig fikk skjørbuk og måtte sendes hjem fra tokt.

SJØSPRØYT, VIND I HÅRET, DYPE JUNGELSKOGER

Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant er en familiefilm med kjente ingredienser. I sentrum står en magisk diamant, som kan oppfylle alle ønsker. Naturligvis vil Kaptein Sabeltann ha kloa i den, så han setter ut på tokt med hele det legendariske mannskapet sitt. Men den fryktelige Maga Kahn vil også ha tak i diamanten. Han kan både fly og skyte ild, så ham må man ta på alvor. Det blir en jakt og et kappløp om hvem som får tak i diamanten først. Oppi alt dette finner vi Pinky, som har blitt kidnappet av Kaptein Sabeltann, fordi han tror at Pinky vet hvor diamanten er. Sunniva rømmer hjemmefra for å redde vennen sin. Hun kler seg ut som en gutt for å få bli med på skuta til Kaptein Sabeltann og blir filmens helt.

– Sabeltann-musikken er jo ikonisk for mange generasjoner med norske barn. Hvordan har dere jobbet for å ivareta grandiositeten på film?

– De klassiske låtene er selvfølgelig med. «Sjørøverne kommer», «Kongen på Havet» og «Pinkys sang», bl.a. Sol Heilo har arrangert alle de kjente låtene på nytt. Hun var også med å arrangere sangene på Hakkebakkeskogen sammen med resten av Katzenjammer. Det er noe av det vi gleder oss aller mest til, å la publikum få høre disse nye sangene. De svinger skikkelig!

– Kyrre Sydness har jo vært sjølveste kapteinen i mange år nå, og hadde også gleden av å spille rollen i en live action film i 2014. Hvordan har han taklet å kun levere stemme denne gangen?

– Kyrre ER jo Kaptein Sabeltann, og siden uttrykket er helt nytt, er det veldig bra å ha holdepunkt i den kjente stemmen. Ellers har vi med oss Siri Skjeggestad som Sunniva, hun kjenner mange fra NRK suksessen Snøfall. Andre kjente navn er Trond Fausa Aurvåg som den litt slappe piraten Benjamin og Tobias Santelmann som Langemann. Også må jeg jo nevne Bartek Kaminski som den selvopptatte, kroppsfikserte superskurken Maga Kahn. Siden vi spiller inn stemmene før vi gjør animasjonen har skuespillerne veldig påvirkning på hvordan karakterene blir animert.

– Qvisten har vekslet mellom stop motion og «vanlig» animasjon i filmene deres. Hva ligger bak valget fra film til film? Og hvilken teknikk er mest krevende å jobbe med?

– Vi velger teknikk ut ifra hva som passer historien best. Flåklypa og Hakkebakkeskogen kler den nære, jordnære sjarmen som stop motion dukkefilm kan gi, mens et storslått fantasiunivers som Kaptein Sabeltann trenger en teknikk som kan gi oss sjøsprøyt, vind i håret, klær som flagrer, dype jungelskoger med levende lianer og digre kjøttetende planter. Jeg er utrolig stolt over at Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant er animert her i Norge, av det superdedikerte teamet på animasjonsstudioet vårt på Sagene. Denne gangen har vi virkelig hatt lyst til å vise verden hva vi kan få til med computeranimasjon og vi håper publikum setter pris på det de ser.

Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamanthar premiere 27. september.

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Sommeren med Tess