Roland Emmerich

Feature

Tekst:  Einar Aarvig  Foto:  PR / Another World Entertainment

Han har latt romvesener, kulde og flom ødelegge verden som vi kjenner den. Med Midway prøver Roland Emmerich seg på et skikkelig sjøslag.

Historietime: Etter å ha bombet marinebasen Pearl Harbor i desember 1941, okkuperte den japanske krigsmaskinen Filipinene, Singapore, Indonesia og deler av Malaysia. I Stillehavet skulle de få amerikansk motstand. For å bli kvitt de brysomme amerikanske hangarskipene, skulle de lures inn i en strategisk felle ved Midway-øyene i juni 1942. Men USA vant slaget, som ble avgjørende for de alliertes seier under andre verdenskrig.

STAR WARS

Roland Emmerich har drømt om å filmatisere begivenhetene i over tjue år, ironisk nok kom ideen til ham da han lagde sin gigantversjon av japanske Godzilla (1998).
Han gikk til studioet Sony, og ble først møtt med entusiasme.

– Men da de hørte at det ville koste over 100 millioner dollar, måtte de spørre de japanske eierne. De likte ikke å lage en så dyr film om et slag de tapte.
Filmskaperen er mer enn fortrolig med budsjetter av denne størrelsen – alt han lager kan karakteriseres som «stort». Unge Emmerich vokste opp i Stuttgart-forstaden Sindelfingen, som kan skryte av sin Mercedes Benz-fabrikk og dataindustri. Det var her han i tyveårene så bråkete katastrofefilmer som Poseidon Adventure, Inferno i flammer og Earhquake og ble filmfrelst. Da han begynte på filmskole i 1977 var han enorm Star Wars-fan, mens medstudentene var mest opptatt av Rainer Werner Fassbinder og Wim Wenders.

– Jeg er god venn med Wim Wenders, men det betyr ikke at jeg må like filmene hans, sier Emmerich i dag.

JEAN-CLAUDE OG DOLPH

Eksamensfilmen Das Arche Noah Prinzip sprengte alle budsjettgrenser for tyske filmskoler. Prislapp: 6 millioner kroner (mye penger i 1984). Stikkord: Romstasjoner, masseødeleggelsesvåpen, CIA, kjærlighetshistorie, kald krig. Filmen fikk merkelappen ‘Tysklands Star Wars’ og åpnet filmfestivalen i Berlin. Dermed var kommersen i gang. Roland startet produksjonsselskap med broren sin og spydde ut tre engelskspråklige, ganske profitable filmer med håp om å slå an internasjonalt.
Funka ikke så verst! Etter et år med mye frem og tilbake i verdens filmhovedstad, Hollywood-debuterte han med Universal Soldier (1992). Handling: Jean-Claude Van Damme og Dolph Lundgren dreper hverandre under Vietnam-krigen. Tjue år senere blir de gjenopplivet som supersoldater og må utkjempe et siste slag.

UAVHENGIGHET OG PATRIOTISME

I 1994 fulgte han opp med den innbringende scifi-filmen Stargate, der han selv skrev det esoteriske manuset om portaler i rom og tid og romveseners innflytelse på vår sivilisasjon. Filmen ble en kommersiell suksess og fikk en spinoff-serie på tv.
To år senere slo stormannsgalskapen ut i full blomst. Independence Day var filmskaperens største epos så langt, og denne gangen kjørte han showet selv, som manusforfatter, produsent og regissør. Filmen, som gjorde Will Smith til en av klodens største stjerner, ble definerende for moderne storfilmer. Verden blir truet av sinte aliens, og en meget amerikansk trio (jøde, afroamerikaner og angloamerikaner) må redde den. (Hadde Indepedence Day vært laget i dag, ville de passet på å også inkludere asiatere. Red. anm.)
Her var svulstige taler, hverdagsfolk som blir helter, mannevonde aliens og temmelig mye blir ødelagt. I filmens mest ikoniske scene blir for eksempel Det Hvite Hus blæsta i stykker av et romskip på størrelse med Vestfold fylke. Verden reddes for øvrig ved hjelp av et datavirus som overføres til hovedromskipet ved hjelp av, eh hva da, egentlig? Diskett? CD-ROM? USB-kabel?

KONTROLL

Vi skal ikke bruke plass på nevnte Godzilla (1998), det amerikanske frigjøringskrig-eposet Patrioten (2000), miljøkrise-dystopien The Day After Tomorrow (2004), steinalderhistorien 10, 000 BC (2008), mayakalenderdommedagsfilmen 2012 eller «politiske» White House Down (2013). Annet enn at de vitner om regissørens produktivitet og sans for historie, amerikansk patriotisme, katastrofer, mytologi, dystre spådommer og storslagne bildekomposisjoner med masse detaljer. Og at (nesten) samtlige er rendyrkede Emmerich-verk, som i Independence Day har han full kunstnerisk kontroll.

KNUSE FASCISMEN

Midway begynte endelig å materialisere seg da Emmerich traff den ubeskrevne manusforfatteren Wes Tooke.

– Han og hele familiens hans har bakgrunn fra marinen og følte, som meg, at dette var en film som måtte bli laget.

– Hvorfor føler du så sterkt for å fortelle denne historien?

– Amerikanerne var underdogs, de var ikke like klare for krig som japanerne. Operasjonen måtte gjøres hurtig. Det krevde flaks og tapperhet. Det var dette med at de kjempet for frihet, det gjør man jo noen ganger, men det er lett å glemme.
Emmerich, som er født i Vest-Tyskland 1955, ti år etter krigen, er opptatt av frihet.

– Det var det krigen handlet om, om å knuse fascismen som var i ferd med å dominere verden. Det var en veldig skremmende situasjon. England og USA var de siste vestlige maktene som fremdeles stod oppreist. De måtte slåss for demokratiet.

SUPERKOMPLISERT

Regissøren og produsenten er, sammen med Joel Schumacher og Gus Van Sant, en av få åpne homofile filmskapere i Hollywood. Han er engasjert i rettigheter og likestilling, og i 2015 regisserte han – påfallende nedpå til ham å være – filmen Stonewall, om opptøyene som ble starten på homofil rettighetskamp i USA.

Tyskeren veksler mellom sine boliger i Los Angeles, Manhattan og Stuttgart, som han fyller til randen med gamle Hollywoodeffekter og artefakter fra andre verdenskrig og det gamle Sovjet. Talende for en regissør som har spesialisert seg på autoritære og storslåtte filmfortellinger. «Jeg lager film for massene», har han uttalt. Med Midway har han tatt utgangspunkt i historiske hender og mennesker, som skildres fra forskjellige perspektiver:

– Det var sprøtt å ikke trenge å finne på ting. Slaget i seg selv var superkomplisert, det var drevet av så mange ulike faktorer. Vi prøvde å holde svært nært de virkelige hendelsene, bare fordi de er så fascinerende. Det var avgjørende at det vi skulle fortelle var sant.

ÆRE OG HJERTER

Rollegalleriet består av filmstjerner som Luke Evans, Woody Harrelson, Dennis Quaid, Nick Jonas og Mandy Moore.
– Jeg var inspirert av krigsfilmer fra 60- og 70-tallet. Når det er så mange karakterer, må man bruke kjente folk. Jeg spurte Woody Harrelson først, og da han sa ja, kom de andre etter.
Emmerich mener å lage filmen er en måte å gi krigsheltene en medalje på.

– Jeg har villet bygge et monument over disse menneskene på grunn av alt de ofret og alle som døde. Jeg vil ære dem.

– Og hva kan vi forvente oss? Blir det storslått, eller?


– Vel, Midway er den største krigsfilmen på lang, lang tid. Den er massiv og enorm, men har også noen bittesmå personlige historier i seg, historier jeg tror vil røre ved publikums hjerter.

Midway har premiere 15. november.

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Koko-di Koko-da