The Two Popes

The Two Popes

New Zealand 2019
Regi: Fernando Meirelles
Med: Jonathan Pryce, Anthony Hopkins, Juan Minujín, Sidney Cole
Genre: Drama
Premiere: 13. desember

Anthony McCartens tre siste manus har endt med Oscar-pris til den mannlige hovedrolleinnehaveren. Trippelen The Theory of Everything (2014), The Darkest Hour (2017) og Bohemian Rhapsody (2018) har lagt lista høyt for McCarten, og særlig med historien om det uortodokse paveskiftet i 2013 som bakteppe for denne filmen. Med tungvektere som Jonathan Pryce og Anthony Hopkins i de ledende rollene, har det lenge vært hvisket om enda en Oscar til en film ført i pennen av McCarten. Hviskene har nesten stilnet nå, men det er ikke fordi rolleprestasjonene i denne filmen ikke er gode nok.

Både Pryce og Hopkins leverer nyansert og troverdig spill i en film som veldig ofte nærmer seg rene kammerspillet. Her er det mye gammelmannsprat på tomannshånd. Samtidig er det ikke samtalene verken ensidige eller kjedelige, for her diskuteres blant annet religion, fotball, musikk og innfløkt politikk. Dialogen er ikke like kvikk som når Aaron Sorkin skriver ordene, men så hadde det heller ikke kledd denne historien. Replikkene er allikevel både morsomme og dype når de trenger å være det, og gir en pratefilm som dette nok spenning.

Det er de to tungvekterne i hovedrollene som er filmens desidert sterkeste kort, og de leverer. Begge er nominert til Golden Globe for sin innsats, og muligens aner vi fortsatt Oscar-nominasjoner i det fjerne. Samtidig er ikke filmen rundt dem sterk nok til å høste den varmeste ros. Selv om særlig kulisser og omgivelser er imponerende, er både rytmen og historiefortellingen ikke alltid like solid. Mange tilbakeblikk bryter opp historien, og de varer ofte litt for lenge. Som historisk dokument er filmen interessant, men uten nok høydepunkter til at den skriver seg inn på noen filmatisk toppliste i år.

Mads Kvalvaag Halvorsen

Trailer

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Den gylne hanske