Den norske filmvåren 2020!

Tekst:  Mads Kvalvaag Halvorsen Foto: Diverse PR

Fjoråret klarte ikke helt å matche det magiske 2018, der norsk film for første gang stod for 25% av alle solgte kinobilletter, men 18,4% er slett ikke noe dårlig tall. Det tilsvarer tross alt over to millioner solgte billetter, og har igjen lagt lista høyt for den norske filmbransjen. Selv om det ofte er høsten som byr på de aller største filmene, fins det alltid godbiter blant årets første måneder også.

I år er antallet norske kinopremierer i første halvdel doblet fra i fjor. De neste seks månedene kommer det nemlig hele 12 norske filmer på kino! Det dreier seg om syv spillefilmer og fem dokumentarer, og hele åtte av dem har kvinnelig regissør. Sjangermessig er spennet bredt, fra historisk drama til fantasy, skrekk og animasjon. I år skal det rett og slett godt gjøres ikke å finne en norsk film som pirrer nysgjerrigheten din. La oss ta en titt:

Selvportrett (Margreth Olin, Espen Wallin og Katja Høgset, premiere 17. januar)

Årets første norske film går allerede på kino når du holder denne utgaven i hånden, og du kan lese anmeldelse av den et annet sted i bladet. Selvportrett er en dokumentar om fotokunstneren Lene Marie Fossen, som gikk bort i fjor høst. Hennes enestående talent gjorde henne til en profilert kunstner selv om hun nesten hele livet kjempet mot alvorlig anoreksi.

Elleville Elfrid (Atle Solberg Blakseth og Frank Mosvold, premiere 24. januar)

Også årets andre norske film er allerede å finne på kinolerretet. Elfrid har tatt steget fra TV-skjermen til kinoen, i den første helaftens animasjonsfilmen om hennes elleville sprell. Hun har fått en aldri så liten make-over, og det lengre formatet byr på dypere historier og større karakterutvikling enn de langt kortere TV-episodene har gjort.

Flukten over grensen (Johanne Helgeland, premiere 14. februar)

Etter filmer som Max Manus, Den 12. mann, og fjorårets Spionen er det endelig klart for en film om andre verdenskrig med barn i hovedrollene. Etter en idé og bok av den bestselgende forfatteren Maja Lunde, forteller Flukten over grensen historien om Otto og Gerda, som finner et jødisk søskenpar gjemt i kjelleren sin. Hva nå?

Fjols til fjells (Petter Holmsen, premiere 21. februar)

Edith Calmars Fjols til fjells kom på kino i 1957, og ble fort en av norgeshistoriens mest populære filmer. Dette er ingen remake av Calmars film, snarere enn oppfølger satt i moderne tid. Petter Holmsen gjør sin debut som spillefilmregissør, og foran kamera har han med seg navn som Herbert Nordrum, Christian Skolmen og Anette Hoff.

Torden (André Øvredal, premiere 28. februar)

For ti år siden ble Trolljegeren en såpass stor suksess at regissør Øvredal tok turen til USA. Etter to filmer der har han tatt med seg en liten dose Hollywood – personifisert i skuespiller Nat Wolff – tilbake til Norge og vår mytologiske verden. Torden lover både spektakulære bilder og heseblesende action. Vi gleder oss!

Alle utlendinger har lukka gardiner (Ingvild Søderlind, premiere 6. mars)

Maria Navarro Skaranger fikk mye skryt for sin debutroman med samme navn, da denne kom ut i 2015. Filmen er i følge regissør Ingvild Søderlind en kjærlighetserklæring til drabantbyen, og kjærlighet står også i fokus for historien. Mange nye og spennende skuespillere får sjansen foran kamera, blant dem hovedrolleinnehaver Karen Øye.

Alt det jeg er (Tone Grøttjord-Glenne, premiere 6. mars)

Filmvåren byr på flere sterke dokumentarer, og i mars kommer Alt det jeg er. Her møter vi Emilie Andrea, som ble seksuelt misbrukt i barndommen. Nå vil hun fortelle sin historie. Denne filmen kommer verken på TV, strømming eller på bibliotek – kun kino. Dette for å skape en kollektiv opplevelse, og for å åpne for den vanskelige samtalen.

Alle må dø!! (Geir Greni, premiere 13. mars)

Fritt vilt-filmene gjorde Victoria Winge til en norsk scream queen på midten av 2000-tallet. Nå vender hun tilbake til sjangeren, som den vordende bruden Gina. Når venninnene skal arrangere utdrikningslag med skrekkfilm som tema, blir ting langt skumlere en planlagt. Har venninne gjort en for god jobb, eller er det noe annet på ferde?

iHuman (Tonje Hessen Schei, premiere 13. mars)

Etter Drone (2014) er Tonje Hessen Schei tilbake med nok en dokumentar av globalt format. Denne gangen tar hun for seg kunstig intelligens. Er teknologien det beste som har skjedd menneskeheten, eller vil den blir vår undergang? PS: iHuman skulle vært lansert i fjor, men ble tatt ut til den prestisjetunge festivalen IDFA. Bedre sent enn aldri, altså!

Vi er her nå (Mariken Halle, premiere 13. mars)

Mariken Halle var selv i barselpermisjon da ideen om å la kollega Magnus Mork spille far til hennes eget barn. Med en barselgruppe som utgangspunkt, er Vi er her nå et skråblikk på verden i dag. Både veldig små og veldig store problemstillinger kommer til overflaten i samtaler mellom nybakte foreldre. Kommer også i egen babyversjon!

Vær her (Ragnhild Nøst Bergem, premiere 17. april)

Regissør Bergem har selv opplevd demens i egen familie, jobbet i helsevesenet og laget prisvinnende kortfilm om sykdommen før. Mer enn 80.000 lever med demens i Norge i dag, og flere vil det bli. I denne dokumentaren møter vi tre personer med ulike former for demens, og vi får innblikk i deres hverdag og utfordringer.

Bortebane (Line Hatland, premiere 5. juni)

Tittelen gir åpenbare assossiasjoner til NRK-suksessen «Heimebane», men dette er ikke noen kinofilm om underdogene fra Ulsteinvik. I stedet er det en dokumentar om verdens største fotballturnering for barn – Norway Cup. Sletta på Ekeberg byr på store forventninger om både sportslig og sosial suksess, men der noen vinner, må noen også tape.

Lyset fra sjokoladefabrikken (Dag Johan Haugerud, premiere 6. februar)

Etter fjorårets fantastiske Barn, var det en særdeles gledelig overraskelse da det ble annonsert at Dag Johan Haugerud leverer enda en film bare et halvt år etter. Lyset fra sjokoladefabrikken er kun én time lang og får ikke ordinær kinodistribusjon, men er heldigvis valgt ut som månedens film på Cinemateket. Det betyr visninger i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Forhåpentligvis blir det spesialvisninger i flere norske byer i løpet av vinteren. Kinofilm trenger nemlig ikke være tre timer lang og full av action!

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Lyset fra sjokoladefabrikken