Maryam

Saudi-Arabia 2019
Regi: Haifaa Al-Mansour
Med: Mila Al Zahrani, Nora Al Awadh, Dae Al Hilali, Khalid Abdulraheem
Genre: Drama
Premiere: 27. mars

Haifaa Al-Mansours første spillefilm, Den grønne sykkelen, brøt barrierer da den kom ut i 2012. Den var første film spilt inn i sin helhet i Saudi-Arabia, første Oscar-kandidat fra landet, og den var første film regissert av en kvinne derfra. Filmen fikk strålende kritikker, og ble vist på festivaler over hele verden, inkludert i Norge. Regissøren fikk deretter prøve seg i Hollywood, og fulgte opp med Mary Shelley og Nappily Ever After. Nå har hun igjen laget film i Saudi-Arabia. Dessverre har returen til hjemlandet ført til hennes svakeste film til nå. 

Som i de foregående, har også The Perfect Candidate kvinnelig hovedrolle, og et fokus på kvinners rettigheter. I motsetning til tidligere, oppleves derimot denne filmen mer skjønnmalende enn skildrende. Riktignok møter hovedpersonen på flere problemer når hun som kvinne stiller i lokalvalget, men dette er tross alt et land der kvinner ikke fikk stemmerett i kommunevalg før i 2015. I tillegg begynner hele historien med en lite praktisk sølepytt utenfor et sykehus, en pytt som får så mye symbolsk vekt at den truer med å drukne hele filmen i gjørme.

Kanskje har ideen vært at historien bør være så forutsigbar og forenklet som mulig, for dermed å kunne la det politiske budskapet skinne tydelig. Resultatet er heller en film som er både kjedelig og uengasjerende, og der hvert lite problem kjennes som nettopp det – et lite problem. Selv om skuespillerne gjør så godt de kan, er det vanskelig å heie ordentlig på dem, både politisk og romantisk. Til det er historien rett og slett for lite engasjerende. Vi krysser fingrene for at Al-Mansour finner tilbake til den filmskaperen hun har vist hun kan være, enten det blir i hjemlandet eller et annet sted i den store verden.

Mads Kvalvaag Halvorsen

Trailer

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
13 måneder