Ali & Ava

Storbritannia 2021
Regi: Clio Barnard
Med: Adeel Akhtar, Claire Rushbrook, Ellora Torchia, Shaun Thomas
Genre: Drama
Premiere: 11. mars

De siste par tiårene har det kommet mange svært spennende kvinnelige filmskapere fra Storbritannia, som Andrea Arnold, Lynne Ramsay og Joanna Hogg. Blant disse hører også Clio Barnard, som hittil er mest kjent for spillefilmdebuten The Selfish Giant – en himmel av kobber fra 2013. Med den la hun seg tettere opp til den klassiske formen for sosialrealisme, som jo har en lang og stolt tradisjon innen britisk film, enn de andre nevnte regissørene.

I likhet med The Selfish Giant og hybriddokumentaren The Arbor før den, utspiller Barnards nyeste film Ali & Ava seg i den nordengelske byen Bradford, og den skal være inspirert av mennesker hun møtte under de tidligere innspillingene.

Her handler det om enslige Ava (Claire Rushbrook), som har rukket å bli både mor og bestemor, og den formodentlig noen år yngre Ali (Adeel Akhtar). Han bor stadig sammen med eksen sin, uten at han klarer å fortelle om bruddet til resten av familien, som de også deler hus med. Etter at Ali og Ava møtes på barneskolen hvor hun jobber, utvikler de et vennskap og kanskje noe mer – blant annet gjennom felles interesse for musikk, om enn helt ulike sjangre.

Også denne filmen slekter tydelig til den britiske «kjøkkenbenkrealismen», i tillegg til at man muligens kan ane en hilsen til Rainer Werner Fassbinders Angsten eter sjelen. Ali & Ava er imidlertid langt fra så bekmørk som den tyske syttitallsklassikeren. Tvert imot er dette en oppløftende film – til tross for at den ikke akkurat utspiller seg i Englands mest fornemme strøk, og rommer alvorlige temaer som rasisme og partnervold.

Filmen er lekkert og stemningsfullt fotografert av norske Ole Bratt Birkeland, som har samarbeidet med Barnard tidligere på The Arbor, og dessuten har flere store tv-serier på CV’en. Lyddesignet lar på sin side musikken bli en sentral og medrivende del av ikke bare handlingen, men også publikums filmopplevelse.

Det skal sies at noen elementer i manuset føles en smule framtvunget, deriblant enkelte rekvisitter som tillegges i overkant mye symbolsk vekt. Men i all hovedsak er Ali & Ava forbilledlig troverdig, spesielt i sine karakter- og miljøskildringer. Og ikke minst er den en overraskende søt og forførende film.

Aleksander Huser

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Camilla Øhrling
Konkurrase!