Red Rocket

USA 2021
Regi: Sean Baker
Med: Simon Rex, Bree Elrod, Suzanna Son, Brenda Deiss
Genre: Komedie/Drama
Premiere: 11. mars

Mange la for alvor merke til den uavhengige amerikanske filmskaperen Sean Baker med The Florida Project fra 2017. Den var imidlertid hans sjette spillefilm, og Baker fikk blant annet også en del velfortjent oppmerksomhet for den to år eldre Tangerine – en film om to prostituerte transpersoner, filmet i sin helhet med tre iPhone-kameraer.

Med sine fargerike og energiske, men samtidig «gritty» filmer om folk i utkanten av den amerikanske drømmen, er Baker definitivt en særegen regissør (selv om Harmony Korine vel er en slags bror i ånden). Og han kan ikke sies å ha blitt noe mindre kompromissløs med sin nye film Red Rocket, som deltok i hovedkonkurransen på fjorårets Cannes-festival. 

Denne dramakomedien handler om den fallerte pornostjernen Mikey Saber, som vender tilbake fra LA til sin søvnige hjemby i Texas, og overtaler ekskjæresten og hennes mor til å få bo noen netter hos dem. Etter hvert skaffer han seg inntekt som pot-langer, og litt etter det igjen får han øynene opp for den ikke ennå 18 år gamle «Strawberry», som jobber på den lokale donut-kafeen. De innleder en romanse, men den foretaksomme Mikey er vel så opptatt av potensialet hennes i bransjen han selv kommer fra. Hun har jo til og med et passende artistnavn allerede.

Det er med andre ord mye i denne filmen som ikke er utpreget politisk korrekt, og Baker unnlater langt på vei å fordømme sine moralsk tvilsomme karakterer. Nok en gang har han dessuten satt sammen et påfallende troverdig rollegalleri, hvor den relativt ukjente Simon Rex her leverer en real kraftprestasjon i hovedrollen.

Handlingen utspiller seg i 2016 med Donald Trumps valgkamp som bakteppe, og det synes som Baker vil trekke visse paralleller mellom filmens narsissistiske og opportunistiske hovedperson og sjarlatanen som endte med å styre landet. Følgelig er Red Rocket ikke nødvendigvis så amoralsk som den kan framstå, men tegner snarere et forstemmende bilde av Trump-æraens USA. Det er imidlertid ingen enkel øvelse å la filmens hovedkarakter legemliggjøre samfunnskritikk på denne måten, og det blir unektelig en smule utmattende å følge den intense og generelt lite sympatiske Mikey gjennom filmens drøyt to timer lange spilletid. Men Red Rocket er så avgjort noe for seg selv – og om den føles noe overflatisk eller endatil irriterende, så er det formodentlig også hensikten.

Aleksander Huser

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss