En helt
4

Iran/Frankrike 2021
Regi: Asghar Farhadi 
Med: Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh, Sahar Goldust, Fereshteh Sadre Orafayi
Premiere: 22. april

Iranske Asghar Farhadi har vunnet en rekke prestisjefylte priser for sine filmer, deriblant Oscar for beste utenlandske film (som det het den gang) for både Nader og Simin – et brudd i 2012 og En handelsreisende i 2017. De siste årene har han også laget filmene Fortiden (2013) og Men alle vet (2018) i Europa, men i En helt – som ble belønnet med juryens Grand Prix i Cannes – er handling og innspilling igjen lagt til Iran.

Den nye filmen forteller om Rahim (Amir Jadidi), som soner en fengselsstraff for en gjeld han ikke kunne betjene. Under en kort permisjon får han muligheten til å gjøre opp for seg, da kjæresten har funnet en håndveske med en ikke ubetydelig slant gullmynter. Ulike omstendigheter gjør imidlertid at han isteden velger å etterlyse veskas rettmessige eier, noe som får fengselet til å slå politisk mynt på hans gode gjerning gjennom å eksponere ham i media. Men selv om den milde, men ikke temperamentsløse Rahim synes å ha de beste intensjoner, serverer han noen nødløgner som sår tvil om historien – og med det følger stadig mer ydmykende komplikasjoner for den tilsynelatende helten.

En helt er umiskjennelig «Farhadisk»: Et nokså dialogdrevet drama i en relativt hverdagslig setting, med en handling som eskalerer i uventede retninger etter hvert som nye aspekter ved intrigene avdekkes.Den har dog sterkere innslag av sosial satire enn vi er vant med fra filmskaperen, og kan derfor muligens kalles en dramakomedie.

Filmen kommenterer spesifikke sider ved samfunnsforholdene i Iran, samtidig som den er en slags moralsk fabel som ikke oppleves altfor definert av stedet den utspiller seg. Det dreier seg om mer eller mindre tidløse og allmenne verdier som rettskaffenhet og anseelse, om enn i en mer dagsaktuell kontekst av sosiale medier – som her tjener som moderne ryktebørs så vel som statusbygger. Det kan innvendes at Farhadi denne gangen drar noen av forviklingene i lengste laget, og ved et par anledninger skapes en usikkerhet hos tilskueren som kunne blitt klarere forløst. Men En helt er like fullt en velskrevet, kløktig utført og i positiv forstand intrikat film, som stiller interessante spørsmål om hva som egentlig utgjør en god gjerning.

Aleksander Huser

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss