Japan 2021
Regi: Mamoru Hosoda
Norske stemmer: Hannah Storm, Herman Tømmeraas, Victor Sotberg, Scott Maurstad, Ida Cathrine Holme Nielsen, Sidney Louise Lange
Genre: Animasjon/Eventyr
Premiere: 17. juni

Studio Chizu, som tidligere har skjenka oss filmer som The Girl Who Leapt Through Time og Wolf Children, er tilbake med en slags cyberpunk-møter-eventyr-fabel der vi følger Belle, en virtuell sanger i et nettsamfunn ved navn U. Hun er berømt både for sin vakre sangstemme og for sin skjønnhet, men det er få som veit at bak avataren Belle, skjuler det seg ei sjenert og fregnete tenåringsjente ved navn Suzu. På skolen må hun hanskes med forelskelser og venninnedrama, men på internett blir hun blanda inn i et mysterium som kretser rundt den berykta avataren Dragen. Hva er Dragens egentlige identitet? Og hvorfor er han så destruktiv?

Det er lett å bli blenda av hvor pen denne filmen er. De delene av den som foregår i den fysiske verden består av nydelig håndtegna animasjon, mens handlinga i cybervirkeligheten passende nok er dataanimert. Det gir Belle, Dragen og omgivelsene deres et markant glattere utseende enn den mer organiske teksturen til Suzu og co. Og mange av scenene i denne filmen er fylt av et boblende visuelt overskudd, det er rett og slett en fryd å se hvor gøy designerne og animatørene har hatt det i de mange eventyrlige sekvensene, der en av de mest minneverdige er en fantastisk Skjønnheten og udyret-homage. Hvorfor svømmer det en enorm hval inne i konsertarenaen? Jeg veit ikke, men jeg elsker det.

Dessverre er det for denne anmelderen en i overkant rotete historie vi blir presentert for. U som konsept introduseres for fort og lettvint, og mysteriet rundt Dragen klarer aldri å engasjere meg så mye som jeg skulle ønske. Dødsfallet til Suzus mor framstår aldri som noe mer enn et billig plot device for meg. Må alle animeer som handler om internett være enten Ghost In the Shell eller Serial Experiments Lain? Selvfølgelig ikke, men Belle blir litt for sentimental og sprikende. Det er en søt film med mange i utgangspunktet spennende elementer, men kanskje hadde de spennende elementene kommet mer til sin rett med et strammere komponert narrativ.

Kristine Oseth Gustavsen

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss