Grandmother

New Zealand 2021
Regi: Matthew J. Saville 
Med: Charlotte Rampling, George Ferrier.
Genre: Drama
Premiere: 17. juni

En grov generasjonskløft mellom en trassig bestemor med brukket ben og tenåringsbarnebarnet som noe motvillig har fått den utakknemlige oppgaven å passe på henne, utspiller seg med brask og bram i Grandmother. Debutspillefilmen av Matthew J.Saville byr ikke just på de villeste overraskelsene rent handlingsmessig, men den er et finstemt, karakterdrevet kammerspill som i stor grad fungerer takket være en rasende god Charlotte Rampling i samspill med den keitete nykommeren George Ferrier.

Pikselerte tv-spill, lavmælte tapeter og beige IBM-tastaturer vitner om at smarttelefoner og andre digitale urokråker enda ligger et stykke foran oss i tid når handlingen finner sted. Kanskje er nettopp det som for oss i dag fremstår som en mer distraksjonsfri tid det perfekte bakteppet for en fortelling der sorg, tap og et nytt forhold som får utvikle seg, står i sentrum. Av samme årsak er lydbildet sobert med fravær av musikk med unntak i enkelte nøkkelscener. Det skaper et fokus som gjør at manus blir desto mer avgjørende, og heldigvis er det her Rampling og Ferrier for alvor får briljere. En av filmens store styrker er særdeles velskrevet dialog som til tross for emosjonelt og til tider svulstig innhold sjeldent blir oversentimental.

Grandmother er en typisk hjertevarm film preget av sort humor og knallgode skuespillerprestasjoner. Dessverre blir den til tider litt for forutsigbar og gjennomskuelig, og man kunne kanskje ønske seg samme finesse i den overordnede fortellerstrukturen som i det finstemte manusarbeidet. Elementer som med fordel kunne vært utforsket ytterligere og beriket fortellingen forblir i det obskure, og etterlater filmens univers mer tynnskrapt enn det strengt tatt hadde trengt å være. Til gjengjeld står Ramplings plettfrie prestasjon skarpt i fokus, helt sentralt, og demonstrerer at hun utvilsomt gestalter en av klodens absolutt mest besnærende tilstedeværelser på skjermen.

Ida Cathrine Holme Nielsen

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss