Day07_IMGL3139-Edit.tif

The Survivor

The Survivor
4

USA/Ungarn/Canada 2022
Regi: Barry Levinson
Med: Ben Foster, Vicky Krieps, Peter Sarsgaard, Danny DeVito
Genre: Drama
Premiere: 15. juli

The Surivor er en Holocaust-skildring fra regissør Barry Levinson, som i sin tid ga oss Rain Man, Wag The Dog og Bugsy. Filmen er basert på en sann historie om bokseren Harry Haft som måtte underholde fangevokterne i konsentrasjonsleirene gjennom blodige kamper. Etter krigen leter han etter sitt livs store kjærlighet som ble revet fra ham og prøver å finne tilbake til seg selv og in menneskelighet.

The Survivor er tilsynelatende hyperkonvensjonell rent fortellingsmessig, og den innledende strukturen gir inntrykk av at man kan forutse resten av handlingen uten anstrengelse. Det er dermed ikke sagt at det ikke kommer overraskelser underveis, og filmen antar en løsere, mer uforutsigbar struktur underveis som er langt mer kledelig for en film som i stor grad handler om hvilke uventede veier livet kan ta.

Skuespillerprestasjonene er unektelig i absolutt verdensklasse, med Ben Foster som har gjennomgått en imponerende fysisk transformasjon i scenene fra krigen, og en fantastisk Vicky Krieps (som er fabelaktig i så godt som alt hun gjør). Det er takket være disse rolletolkningene at filmen fungerer tross litt klønete, stereotypiske dramaturgiske valg som går på kompromiss med den kunstneriske kvaliteten. Filmen har noen slående visuelle sekvenser fra konsentrasjonsleiren og er flott filmet, om enn litt for glatt, både i sorthvitt og farger. Periodeuttrykket er påtatt mettet, men det er tydeligvis gjort en innsats for at både kostyme og produksjonsdesign skal være forholdsvis autentisk. Det lykkes ikke helt i alle ledd, men det er ikke noe som stikker som en torn i øyet utover flisespikkeri på detaljer.

The Survivor er en engasjerende reise inn i traumenes innerste virke. Fremst av alt er det en fortelling om hvilke valg mennesker treffer når de blir utsatt for umenneskelige vilkår, om det reelt sett er noe valg, og hvordan man skal leve med det i ettertiden.  

Ida Cathrine Holme Nielsen

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss