Psychobitch

Psychobitch

Norge 2018
Regi: Martin Lund
Med: Elli Rhiannon Müller Osbourne, Jonas Tidemann, Henrik Rafaelsen, Jannike Kruse, Saara Sipila-Kristoffersen
Genre: Drama
Premiere: 11. januar
4 stjerner

Filmskaper Martin Lund leverte det glimrende dramaet Mer eller mindre mann i 2012 – en film som kastet et både alvorlig og humoristisk blikk på den såkalte generasjon X; folk som ble født utover 70-tallet og som hadde sine formative år på 90-tallet, da ironi, distanse og gjøgling med alt som innebærer et snev av alvor og inderlighet sto på dagsordenen. Generasjon X nektet å bli voksen, men gamle ble de allikevel, uansett hva de selv tror.

Lunds nye film Psychobitch er også et generasjonsstudium; denne gangen er det dagens ungdom, den såkalte generasjon Z, eller Generasjons Prestasjon som den også omtales, det dreier seg om. Barn av generasjon X (ja, vi hopper over generasjon Y, millennialsene, i denne omgang, kan heller diskutere det en annen gang).

Blant dagens ungdom finner vi folk som rett og slett sier «føkk dette, jeg finner min egen greie

Generasjon Prestasjon vokser opp i en helt annen teknologisk verden og har mer tilgang til ALT sammenlignet med sine foreldre. Kommunikasjonsmidler, media, kunnskap, underholdning, resurser. De har foreldre som tyter dem ørene fulle om hvor unike og flinke de er, og de opplever helt andre forventninger og press på skolen og fra vennene sine. En generasjon som lokkes tidlig inn i voksenverdenen; idealet er å være superflink på skolen, oppføre seg plettfritt, være poppis på sosiale medier, omgi seg med like vellykkede venner. Men hvordan står det egentlig til med mentalhygienen til Generasjon Prestasjon? Dessuten, ingen regel uten unntak; også blant dagens ungdom finner vi folk som rett og slett sier «føkk dette, jeg finner min egen greie».

I Psychobitch møter vi Frida og Marius, som går på ungdomsskolen på Gjøvik. Tiendeklassingene er rake motsetninger. Frida er opprøreren som nekter å innordne seg og driter i om hun er poppis eller ei, mens Marius tilsynelatende er glansbildet på det å være vellykket: Skoleflink, har mange venner og er et langrennstalent. Når læreren setter Marius og Frida i sammen i tomannsgruppe for å jobbe med eksamensforberedelser, i håp om at Marius skal «redde» Frida, blir det baluba og opprivende konflikter, ja, faktisk regelrett slåsskamp, men du vinner ingen premie hvis du tipper at de muligens bli tiltrukket av hverandre etter hvert og har mangt og meget å lære av hverandre, slik at de kommer ut i den andre enden av filmen som mer komplette, sterkere og bedre mennesker.

Psychobitch er et romantisk ungdomsdrama som manusmessig ikke byr på voldsomt mye originalitet, og det er da heller ikke tvingende nødvendig. Dog hadde jeg ønsket en sterkere «point of no return»; det dramatiske vendepunktet blir en smule svakt, og avslutningssekvensen, skoleballet, viser kanskje en Marius som er mer kjærlighetsulykkelig-retardert (beklager uttrykket) enn troverdig er.

Regissør Lund og teamet hans skal ha mye ros for å ha skapt et levende skolemiljø. Man har klart å få mye ut av ungdommene foran kamera, og visuelt sett er et snøtungt Toten aldri å forakte. En del kleine scener med overkonstruert komikk, dårlig timing og merkelige replikker er det dessuten her og der, men i det store og hele fungerer Psychobitch utmerket som lettbeint og engasjerende ungdomsfilm med et alvorlig tilsnitt.

Kudos til hovedrolleinnehaverne Elli Rhiannon Müller Osbourne og Jonas Tidemann, som begge former karakterene sine på en stødig måte og fyller bildene godt. Müller Osbourne (som ikke fikk gjort stort ut av seg i rollen som lillesøster Emilie i Utøya 22. juli) har en energi og fandenivoldskhet som minner meg litt om Ida Elise Broch da hun har i den alderen, mens Tidemann er en hverdagskjekkas som har en naturlig, trygg tilstedeværelse foran kamera, ikke så ulik Henrik Rafaelsen (som for øvrig spiller pappaen til Marius i Psychobitch). Flinke ungdommer, som jeg håper finner sin vei videre i film-Norge.

Le LD Nguyen

Trailer

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss

Random
Fransk opprør