Drømmemannen

Drømmemannen

Tyskland 2021
Regi: Maria Schrader
Med: Maren Eggert, Dan Stevens, Sandra Hüller, Hans Löw
Genre: Komedie/Romantikk/Sci-fi
Premiere: 8. oktober

Alba er en tysk forsker som trenger midler til å finansiere sine egne studier. Hun bestemmer seg derfor for å delta i et eksperiment der hun i tre uker skal leve sammen med en humanoid robot programmert til å være hennes perfekte partner. Penger OG kjærlighet? Høres ut som en vinn-vinn-situasjon, spør du meg. Vel, Alba er ikke like begeistret for ideen, for hun er en karrierekvinne som først og fremst er opptatt av forskningen sin. En masete robot som gjør alt han kan for å tilfredsstille henne er først og fremst irriterende, ikke sjarmerende. Eller?

Den norske tittelen Drømmemannen er mer objektivt optimistisk enn den insisterende originaltittelen Ich bin dein Mensch (direkte: Jeg er din person), og skaper kanskje også en mer romantisk forventning til filmen. Roboten Tom treffer nemlig ikke blink umiddelbart, og både hans forsøk på å rydde og flere mindre menneskelige innfall gjør at Albas kritiske innvendinger står stadig sterkere. Samtidig er det i disse klønete situasjonene filmen finner sine mest komiske øyeblikk, og spenningene mellom det umake paret er til tider veldig underholdende. Kanskje handler det mer om kjemien mellom Maren Eggert og Dan Stevens enn at manuset virkelig er sylskarpt.

Eggert vant sågar prisen for beste kvinnelige skuespiller på filmfestivalen i Berlin tidligere i år, og nylig ble Drømmemannen annonsert som Tysklands kandidat til Oscar-kategorien for beste internasjonale film. Dette er med andre ord en film tyskerne er veldig glade i selv, men noen umiddelbar romantisk klassiker er det ikke. Kjærlighetshistorien som selvfølgelig oppstår får riktignok en meget tilfredsstillende avslutning, men som helhet er ikke Drømmemannen sterk nok til å utløse drømmekarakter i denne blekka.

Mads Kvalvaag Halvorsen

Trailer

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss