Alt for Norge

Norge 2022

Regi: Jo Vemund Svendsen og Daniel Høglund
Med:
Egil ”Drillo” Olsen, Kjetil Rekdal, Rune Bratseth, Øyvind Leonardsen, Stig Inge Bjørnebye, Frode Grodås, Erik Thorstvedt, Lars Bohinen, Jostein Flo, Jan Åge Fjørtoft, Tore Andre Flo og Sigrun Vedelden
Genre: Dokumentar
Premiere: 22. april

VM i fotball 1998. Lille Norge møter fotballgiganten Brasil på banen i Marseille. Norges befolkning sitter limt til TV-skjermen. En kamp som for (i alle fall den godt voksne delen av befolkningen) står sterkt i minnet når det kommer til norsk fotballhistorie. Alt for Norge tar for seg historien om hvordan Egil “Drillo” Olsen gikk fra å være en avfeiet fotballanalytiker til å bli norsk fotball sin redningsmann. Gjennom filmen blir vi kjent med Drillo og landslaget sine oppturer og nedturer på vei mot det legendariske øyeblikket på fotballbanen på Marseille 1998.

Alt for Norge er en dokumentar som i likhet med Asif Kapadias dokumentarer Amy (2015) og Senna (2010) hovedsakelig baserer innholdet sitt på arkivmaterialet og intervjuer. Noe som er svært avhengig av at brukbart materialet er tilgjengelig. Dette lykkes filmen med, med en blanding av opptak av kamper og overraskende mye hjemmeopptak, som filmskaperne tydeligvis har lagt ned mye arbeid i å skaffe. I begynnelsen av filmen får vi en effektiv montage som fører oss i tidsånden for det norske samfunnet og hva norsk fotball var på slutten av 1980-tallet. Med daværende landslagstrener ute av bildet tar Drillo over som en tvilsom kandidat hvor vi får innblikk i hvem han var før landslaget, og hvordan dette påvirket livet hans videre.

Filmen er dyktig klippet, med sømløse overganger løftet av et rikt lydbilde og musikk. Med et gjennomtenkt utvalg av materialet og intervjuer. Den føles ikke svulstig eller manipulerende og klarer å holde tempoet og spenningen oppe. Man får også pusterom mellom slagene og innblikk i det hverdagslige og personlige. Filmen presterer å gi oss et helhetlig bilde av Drillo sin balanse mellom fotballkarrieren, familielivet og det etter hvert anstrengte forholdet til pressen. Som en klassisk underdog historie fungerer den på flere lag og gir et innblikk i en epoke som kan vekke interesse hos ikke kun de fotballinteresserte.

Eivind Bjørnevåg Helgeland