Everything Everywhere All at Once

USA 2022
Regi: Dan Kwan og Daniel Scheinert
Skuespillere: Michelle Yeoh, Jamie Lee Curtis, James Hong, Ke Huy Quan, Stephanie Hsu
Genre: Action/Sci-fi
Premiere: 20. mai

Den kinesisk-amerikanske familien Wang driver et vaskeri som er populært blant kundene, men ikke blant de ansatte på kemnerkontoret. Skattetrøbbel er derimot bare ett av flere problemer for Evelyn Wang, for nå vil mannen hennes skille seg, faren hennes står i fare for å finne ut at hun ikke har så stor suksess som hun har gitt inntrykk av, dattera hennes er lesbisk – og hun er også den eneste som kan redde multiverset fra en omnidimensjonal superskurk.

Dan Kwan og Daniel Scheinert har gitt oss skrudde og absurde, men like fullt rørende filmer før – jeg koste meg masse med Swiss Army Man fra 2016 – men det betyr ikke at det er mulig å forberede seg på det vidunderlige kaoset som er Everything Everywhere All at Once. Jeg merker at jeg har lyst til å gi opp denne anmeldelsen allerede før den har kommet ordentlig i gang, for ord som «skrudd», «absurd» og «rørende» føles hule i møte med denne filmen. Kanskje dette er sånn det føles å få sprøyta flytende ritalin rett inn i hjertet.

Men for å gjøre et ærlig forsøk: så sykt deilig det er å se Michelle Yeoh igjen, og hun er bedre enn noen gang. Kostymene og settdesignene er en fryd. Actionkoreografien får blodet til å bruse. Son Lux har komponert et soundtrack jeg ikke får ut av hjernen. Jeg lo. Jeg gråt.

Tittelen på denne filmen ljuger ikke. Dette er virkelig alt på én gang. Jeg prøver å komme på noe den ikke har, og i så fall må det være et pent og pyntelig narrativ der man umiddelbart skjønner alt og tar alle referansene, men jeg er så takknemlig for at den ikke har det. Heldigvis fins det fortsatt filmskapere i Hollywood som tør å ta sjanser.

Kristine Oseth Gustavsen

Filmmagasinet er Norges største rendyrkede magasin om film (målt i lesertall og opplag), og har en historikk som strekker seg helt tilbake til 90-tallet. Vi tar sikte på å favne bredt med underholdende tekster om de store filmene, samtidig som vi gjør plass til artikler og spalter som tar for seg kultfilmer, kvalitetsfilmer og uavhengige produksjoner. Norsk film er også et viktig satsningsområde for oss. Du finner oss på de fleste kinoene i Norge.

Følg oss